2025/34 Genel Sirküler

SİRKÜLER (2025/34)

                                                                                                         

  1. Kolay/E-Kolay İhracat Platformu Hakkında Bilgi;
  2. Güncel Mevzuat Düzenlemeleri Hakkında Bilgi;
  3. İnoSuit Programı Duyurusu Hakkında Bilgi;
  4. Ticaret Bakanlığı İhracat Süreçleri ve Devlet Destekleri Eğitim Programı  Hakkında Bilgi;
  5. Yabancı İş İnsanları İçin Vize Kolaylığı Sağlanması / Şanhay Hakkında Bilgi;
  6. AB SKDM Yeni Tüzük Taslağı Hakkında Bilgi;
  7. ABD Section 232 Önlemleri Kapsamında Yeni Türev Ürün Listeleri Hakkında Bilgi;
  8. ABD/Şikago Mobilya Sektörel Ticaret Heyeti Hakkında Bilgi;
  9. İngiltrere/Londra Hazır Giyim Sektörel Ticaret Heyeti Hakkında Bilgi;
  10. Suudi Arabistan Mobilya Ticaret Heyeti Hakkında Bilgi;
  11. Irak- Teknoloji, Petrol ve Gaz Fuarı Hakkında Bilgi;
  12. Vietnam'a Hayvansal Ürün İhracatı - Genel Bilgi Hakkında Bilgi;
  13. AB Torba Yasa Teklifi/Kurumsal Sürdürülebilirlik Hakkında Bilgi;
  14. Burgaz Forum Duyurusu Hakkında Bilgi;
  15. Temiz Sanayi Mutabakatı / Rekabetçilik Pusulası Hakkında Bilgi; 
  16. Dış Ticaret Talepleri Hakkında Bilgi;

Konularını kapsayan sirkülerimiz bilgilerinize sunulmuştur.

1

KOLAY/E-KOLAY İHRACAT PLATFORMU HAKKINDA BİLGİ;

T.C. Ticaret Bakanlığından gelen yazıda, Bilindiği üzere, ihracat hedefi olan girişimcilerin ve ihracatçılarımızın ihtiyaç duyacağı tüm bilgilere tek bir platformdan ulaşmasını mümkün kılan ve gelişmiş teknoloji altyapısıyla firmalara hedef pazar belirleme açısından dijital danışmanlık hizmeti sunan Kolay İhracat Platformu (KİP), 28 Ağustos 2020 tarihinde hizmet vermeye başlamıştır.

Yine bilindiği üzere, 12. Kalkınma Planı'nda, elektronik ticaret alanında dijital altyapının geliştirilmesi, ödeme ve lojistik altyapısının güçlendirilmesi sağlanarak e-ihracatın destekleneceği, elektronik ticaret pazarında daha fazla ihracatçı firmanın etkin şekilde faaliyet göstermesinin sağlanacağı ve ihracatçıların e-ihracat adımlarını öğrenebileceği yapay zekâ destekli eğitim platformları kurulacağına ilişkin hedef ve politikalara yer verilmektedir.

Bu kapsamda, Kolay İhracat Platformu (KİP) konvansiyonel ihracata ilişkin detaylı ve kapsamlı bilgiyi kullanıcı ile buluşturmakta iken ihracatçılarımızın e-ihracat süreçlerinde ihtiyaç duyacakları tüm bilgilere tek bir platform üzerinden erişilebilmesi, e-ihracata yönelik desteklere ilişkin tanıtıcı içeriklere yer verilmesi ile yararlanıcı ve işbirliği kuruluşlarına hızlı ve kolay erişilebilir bilgi sağlanması amacıyla Türkiye Yüzyılı Vizyon Belgesi'nin "Ticarette Dijital Dönüşüm" hedefleri doğrultusunda, KİP ile aynı internet adresinde (domain) E-Kolay İhracat Platformu (E-KİP)'nun hayata geçirilmesi hedeflenmiştir.

E-KİP'in her iki fazı da canlıya alınmış olup, anılan platform 28 Şubat 2025 tarihinde Bakanımız Sayın Prof. Dr. Ömer BOLAT'ın teşrifleriyle gerçekleştirilen "E-Kolay İhracat Platformu Lansman Töreni" ile kamuoyuyla paylaşılmıştır. Bu kapsamda, anılan platformlara erişimi artırmak amacıyla Bakanlığımız internet sitesinin anasayfasında Kolay İhracat Platformu'na (https://www.kolayihracat.gov.tr/) ilişkin yönlendirme butonu bulunmaktadır.

2

GÜNCEL MEVZUAT DÜZENLEMELERİ HAKKINDA BİLGİ;

8-10 Mart 2025 tarihli Resmi Gazeteler'de yer alan başlıca düzenlemeler bilgilerinize sunulmaktadır.

  • Yenilenmiş Ürün Sisteminin Yaygınlaştırılmasını Teşvik Edici Düzenleme Yapıldı

Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile aracılık sözleşmesinde belirtilmeden veya satıcıdan onay alınmadan, cayma hakkı süresinin Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da belirtilenin üzerine çıkarılamaması yönünde düzenleme yapıldı.

  • Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları, cezai şart uygulamadan önce satıcıdan açıklama talep etmek zorunda olacak.
  • Satıcılar, satışlarına ilişkin verileri aracılık sözleşmesi süresince ve sözleşmenin sona ermesinden itibaren bir yıl boyunca ücretsiz olarak taşıyabilecek ve verilerine erişebilecek. Dahili iletişim sistemindeki bilgiler de aynı süre boyunca görüntülenebilecek ve değiştirilemeden kopyalanabilecek.
  • Yenilenmiş ürün satışlarını teşvik etmek amacıyla, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının reklam ve indirim bütçelerinin %5'ine kadar olan harcamalar ilgili bütçelere dahil edilmeyecek.
  • Büyük ölçekli platformların rakiplerini dışlayıcı ve rekabeti bozucu indirim yapması sınırlandırılacak.
  • Afet dönemlerinde (deprem, yangın, sel vb.) ekonomik toparlanmayı desteklemek amacıyla yapılacak indirimler, Ticaret Bakanlığı onayıyla indirim bütçesi dışında tutulabilecek.

Ayrıca, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları, yurt dışına yapılan satışlarla ilgili bilgi ve belgeleri yetkili kurumlardan temin etmek, denetimler için gerekli tedbirleri almak ve teknik altyapıyı oluşturmakla yükümlü olacak.

Yönetmelik, yayım tarihinde yürürlüğe girmektedir.

Resmi Gazete Linki İçin Tıklayınız

3

İNOSUİT PROGRAMI DUYURUSU HAKKINDA BİLGİ;

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'den alınan bir yazıda, TİM İnoSuit Programı kapsamında firmaların ölçek, ihracat potansiyeli, katma değerli ürün odağı ve inovasyon kapasitesi kriterleri baz alınarak “İnoSuit Hazırlık, İnoSuit Genel, Katma Değer Odaklı İnoSuit ve İnoSuit İhracat Şampiyonları” olmak üzere 4 kulvarda çalışmalar hız kesmeden devam etmektedir. TİM ve İhracatçı Birlikleri tarafından programa kabul edilen firmalara yüzde 50 oranında destek sağlandığı belirtilmektedir.

1 Mayıs 2025 tarihinde on sekizinci dönemi başlayacak olan TİM İnoSuit Programı'na firma ve mentor başvuruları devam etmekte olup kısıtlı sayıdaki kontenjan için son başvuru tarihi 31 Mart 2025 tarihidir. Programa firma başvuruları https://app.inosuit.greentim.com/application/company linki üzerinden, mentor başvuruları ise https://app.inosuit.greentim.com/application/mentor linki üzerinden çevrimiçi olarak gerçekleştirildiği ifade edilmektedir.

İnoSuit Programı'nın on sekizinci dönemine firmaların başvurusunun sağlanması, ekte yer alan tanıtım materyalleri ile 19 Mart 2025 Çarşamba günü 10.30 – 12.00 saatleri arasında çevrimiçi olarak gerçekleştirecek olup, İnoSuit Programı hakkında detaylı bilgilerin paylaşılacağı belirtilmektedir.

Ek:

1. TİM İnoSuit Programı Kitabı

https://tim.org.tr/files/downloads/inosuit/TIM_Inosuit_Programi.pdf

2. TİM İnoSuit Programı Tanıtım Filmi:

https://www.youtube.com/watch?v=ajDIyObNUjA&t=15s

3. Son Başvuru Tarihi Duyuru Metni (2 Sayfa)

4. Tanıtım Toplantısı Duyuru Metni (2 Sayfa)

Programa ilişkin detaylı ve ayrıntılı bilgi için;

Işıl ERDOĞAN 0212 454 01 56 inosuit@tim.org.tr

https://tim.org.tr/tr/tim-inosuit-programi-1

4

TİCARET BAKANLIĞI İHRACAT SÜREÇLERİ VE DEVLET DESTEKLERİ EĞİTİM PROGRAMI HAKKINDA BİLGİ;

Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, Dış Ticaret Bilgilendirme Seminerlerinin Ticaret Bakanlığı görev alanı dahilindeki konularda iş çevrelerinin bilgilendirilmesi amacıyla 2011 yılından beri düzenlendiği ifade edilmektedir. İş çevrelerinin Ticaret Bakanlığı görev alanına giren konularda ve ihracat destekleri hakkında bilgilendirilmelerinin ihracatın geliştirilmesi ve tabana yayılması açısından önem arz ettiği, 2025 yılında etkinliklere “Ticaret Bakanlığı İhracat Süreçleri ve Devlet Destekleri Eğitim Programı” adıyla devam edileceği bildirilmektedir. 

Anılan yazıda devamla, Ticaret Bakanlığınca Türkiye'deki tüm iş çevrelerinin genel katılımına açık olarak, Ek-1'de yer alan program akışı çerçevesinde 18-19-20 Mart 2025 tarihlerinde çevrimiçi bir eğitim programının gerçekleştirileceği belirtilmektedir. Eğitim programı sonunda, Zoom üzerinden on sorudan oluşacak çoktan seçmeli bir sınavın gerçekleştirileceği ve sınavda en az yüzde elli başarı gösteren katılımcılar adına Dijital Başarı Belgesi düzenleneceği ifade edilmektedir. 

Bununla birlikte, programa katılımın ücretsiz olduğu, katılım sağlamak isteyen ilgililerin 14 Mart 2025 tarihi mesai bitimine kadar https://egitimbasvuru.ticaret.gov.tr/Ihracat bağlantısı üzerinden başvuru yapmaları gerektiği vurgulanmaktadır. Başvuru esnasında istenilen bilgilerin doğru ve eksiksiz bir şekilde doldurulmasının yanı sıra aynı e-posta adresi ile farklı kişiler tarafından başvuru yapılmaması gerektiği, bu hususların katılım linki ve Başarı Belgelerinin gönderilebilmesi açısından önem arz ettiği belirtilmektedir. 

Öte yandan, başvuru sonrası katılımcıların e-posta adreslerine herhangi bir onay maili iletilmeyeceği, 17 Mart 2025 tarihinde çevrimiçi katılım linkinin gönderileceği bildirilmektedir. Başvuru ve toplantıya giriş esnasında kullanılan e-posta adreslerinin de aynı olması gerektiği ifade edilmektedir. 

Ek:

1- Eğitim Programı (1 Sayfa)

2- Duyuru Görseli (1 Sayfa)

5

YABANCI İŞ İNSANLARI İÇİN VİZE KOLAYLIĞI SAĞLANMASI / ŞANHAY HAKKINDA BİLGİ;

Türkiye İhracatçılar Meclisinden alınan bir yazıda, T.C. Dışişleri Bakanlığı Şanhay Başkonsolosluğundan T.C. Ticaret Bakanlığına iletilen yazıya atfen, Şanhay Yerel Hükümetinin yabancı iş insanlarının ziyaretleri kapsamında halihazırda verilmekte olan "M" kategorisindeki vizelerde ilave kolaylık sağlanacağını duyurduğu belirtilmektedir. Yeni düzenleme hakkında Yerel Hükümet tarafından açıklanan hususlar aşağıda yer almaktadır.

  • Şanhay'ın uluslararası ticari iş birliği ve faaliyetlerine katkıda bulunan, kamu kurumları, özel sektör ve yabancı sermayeli şirketlerin davetlisi olan yabancı iş insanları, eşleri ve çocuklarının seyahatlerinde vize kolaylığı sağlanması öngörülmektedir.
  • Şanhay Dışişleri Ofisi'nin “Özel Vize Davet Mektubu” ile ikamet edilen ülkedeki ÇHC misyonlarına beş yıl geçerlilik ve 180 gün kalış süreli, çok girişli “M” kategorisinde vize itası için başvuru yapılabilecektir.
  • Mevcut uygulamalar çerçevesinde, davet mektubunun davet eden kurum/firma tarafından talep edilmesi gerekmekte ve davet mektubu talep edebilecek firmalar yerel makamlar tarafından onaylanmaktadır.
  • Davet mektubu olan yabancı iş insanları ikamet ettikleri ülkelerdeki ÇHC misyonlarına vize başvurusu yapabileceklerdir.

Yazıda ayrıca, Jiangsu Yerel Hükümetince de benzer bir düzenlemenin hayata geçirildiğinin açıklandığı bildirilmektedir.

6

AB SKDM YENİ TÜZÜK TASLAĞI HAKKINDA BİLGİ;

Türkiye İhracatçılar Meclisinden alınan bir yazıda T.C. Ticaret Bakanlığının bir yazısına atıfla, AB Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM) Tüzüğü üzerinde değişikliklerin önerildiği bir taslak belge hazırlandığı (Ek-1) belirtilmektedir. Taslakta genel hatlarıyla raporlama yükümlülüklerinin sadeleştirilmesi, SKDM kapsamındaki muafiyetlerin revize edilmesi, gömülü emisyon hesaplamaları ve mahsuplaşma yöntemleri gibi temel konularda değişikliklerin yapıldığı bildirilmektedir.

Bu kapsamda önerilen değişiklikler özetle şu şekildedir:

  • Madde 1(1), AB'ye ithal edilen çok düşük miktarlardaki emisyonları SKDM kapsamı dışında tutmak için SKDM Tüzüğü'nün yeni Ek VI'sında belirtildiği gibi bir eşik değer belirlenmesini (50 ton CO2 eşleniği-Hesaplama yöntemi EK VII'de verilmektedir.),
  • Madde 1(2), ithalatçı ve operatör tanımlarının değiştirilmesini,
  • Madde 1(3) ve 1(4)(a) ila (b) ithalatçılara eşiğin üzerindeki eşyayı ithal etme yetkisi verilmesine ilişkin kuralları,
  • Madde 1(4)(c), menşe ülke dışında üçüncü bir ülkede ödenen bir karbon fiyatının talep edilmesini,
  • Madde 1 (4) (d), yetkili SKDM beyan sahiplerinin, hukuki sorumluluk kendilerinde kalmak kaydıyla, beyan gerekliliklerini üçüncü taraflara devretme olasılığını, beyanda yer alacak hususları,
  • Madde 1(5), alüminyum ve çelik sektörlerinde kullanıcı malları söz konusu olduğunda gömülü emisyonların hesaplanmasını kolaylaştırmak için yeni bir emisyon hesaplamasını, yetkili SKDM beyan sahipleri tarafından rapor edilecek bilgileri ve yıllık SKDM raporlarının sunulacağı tarihi
  • Madde 1(6) ve 1(26), emisyon doğrulama kurallarını, gömülü emisyonları doğrulama yükümlülüğünün yalnızca gerçek değerler için geçerli olmasını,
  • Madde 1(8), Madde 10 SKDM portalında değişiklikleri,
  • Madde 1(9), akredite doğrulayıcıların SKDM siciline (veri tabanına) erişebilmeleri ve kaydını
  • Madde 1(14), SKDM sertifikalarının satışının başlangıç tarihinin Şubat 2027'ye alınmasını,
  • Madde 1(15) ve 1(18), mali yükümlülük başlangıcının hala 2026 yılından hesaplanacağını,
  • Madde 1(16), mali yükümlülüklerinin hesaplanmasının basitleştirilmesini,
  • Madde 1(17), geri satın alma limitinde değişiklik,
  • Madde 1(21), yetkili makamların cezayı değiştirme olasılığını,
  • Madde 1(23), Komisyon'a devredilen yetkileri değiştirmekte,
  • Madde 1(25), kalsine edilmemiş kaolinik killerin SKDM kapsamından çıkarılmasını,
  • Madde 1(26), gömülü emisyonların hesaplanmasında yalnızca doğrudan emisyonların dikkate alınması gereken SKDM eşya listesine elektriğin eklenmesini, ekler, gömülü emisyon hesaplamasında çeşitli basitleştirmeleri düzenlediği ifade edilmektedir.

Avrupa Komisyonu tarafından yayınlanan yeni SKDM Tüzük taslağına ilişkin dokümanlara, Ticaret Bakanlığı'nın internet sayfasındaki https://ticaret.gov.tr/dis-iliskiler/yesil-mutabakat/duyurular/yeni-ab-skdm-tuzugu-taslagi-avrupa-komisyonu-tarafindan-yayinlanmistir bağlantısından erişilebilmektedir.

Avrupa Komisyonunun açıklamasında, taslak Tüzük ile yapılan değişikliklerin şu hedeflere yönelik olduğu belirtilmektedir:

  • SKDM raporlama yükümlülüklerinin sadeleştirilerek özellikle KOBİ seviyesindeki paydaşların yaşadığı sorunların giderilmesi.
  • SKDM'nin çevresel hedeflerinden taviz verilmeden maliyet etkin bir hale getirilmesi.
  • AB'ye ihracat yapan firmaların raporlama yükümlülüklerinin basitleştirilmesi ve karmaşık hesaplama süreçlerinin kolaylaştırılması.
  • AB Komisyonu'nun gözetim faaliyetlerinin etkinleştirilmesi.
  • AB ithalatçıları ve Üye Devletlerin yetkili makamlarının yükümlülüklerinin hafifletilmesi amacıyla eşik değer uygulamasına geçilmesi
  • Taslak Tüzüğün aşağıdaki iki temel saikle SKDM'de değişikliğe gittiği görülmektedir: Küçük miktarlarda SKDM ürünleri ithal eden ithalatçıların çoğunlukla KOBİ yada birey düzeyinde olması ve bu ithalatçılar için SKDM yükümlülüklerine uyumdan kaynaklanan idari yüklerin çevresel düzenleme faydasını önemli ölçüde aştığının tespit edilmesi, KOBİ ve bireylerin yaptığı ithalatların emisyon paylarının AB içerisine ithal edilen tüm SKDM ürünlerinin gömülü emisyon paylarına kıyasen çok daha düşük olması ve SKDM yetkili otoritelerine aşırı iş yükü yaratması,
  • Belirlenen eşik değerin üzerinde SKDM kapsamındaki malları ithal edenler için, raporlama gerekliliklerine uyumu kolaylaştırmak amacıyla basitleştirmelerin yapılması, ulusal yetkili otoriteler ve Avrupa Komisyonu için yetkilendirme prosedürünü sadeleştirilmesi ve hızlandırılması, üçüncü ülke üreticilerinden yetkilendirilmiş SKDM beyan sahiplerinin veri toplama süreçlerini kolaylaştırılması, belirli mallar için gömülü emisyonların hesaplanmasını basitleştirilmesi, emisyon doğrulama kurallarının düzenlenmesi, AB'ye ithalat yılı boyunca yetkilendirilmiş SKDM beyan sahiplerinin mali yükümlülüğü hesaplamasının netleştirilmesi ve malların üretildiği üçüncü ülkelerde ödenen karbon fiyatlarına ilişkin yetkilendirilmiş SKDM beyan sahiplerinin geri talepte bulunma sürecini kolaylaştırılması, bilgilerinizi rica ederiz.

Ek:

1- Karbon Sınırda Uyum Mekanizması Basitleştirilmiş Rehberi (58 Sayfa)

2- COM 87 Sayılı Belgenin Ekleri (3 Sayfa)

3- COM 87 Sayılı Belgenin Yasal Düzenleme Bölüm 1 (67 Sayfa)

7

ABD SECTİON 232 ÖNLEMLERİ KAPSAMINDA YENİ TÜREV ÜRÜN LİSTELERİ HAKKINDA BİLGİ;

Ticaret Bakanlığımıza Vaşington Ticaret Müşavirliğimizden iletilen bir yazıda; ABD Başkanı tarafından Section 232 önlemleri kapsamında ülke ve ürün bazında muafiyetlerin kaldırılması, alüminyum ürünlerinde uygulanan %10'luk ilave vergilerin %25'e yükseltilmesi ve önlemler kapsamına yeni türev ürünlerin eklenmesine ilişkin Başkanlık Kararlarıyla ilgili ABD Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan Bildirimlerin 5 Mart 2025 tarihli ABD Resmi Gazetesi'nde yayımlandığı bildirilmektedir. Birer örnekleri ekte gönderilen söz konusu Bildirimlerin incelenmesinden Section 232 önlemlerine tabi olacak yeni türev ürünlere ilişkin listelere, ilgili Bildirimlerin 1 nolu eklerinde yer verildiği görülmektedir.

Bu kapsamda, demir-çelik ürünlerine yönelik önlemler kapsamına, ABD gümrük tarife cetveline göre 167 adet yeni türev ürün eklenmiştir. Söz konusu ürünlerin 155'i, 73. fasılda yer almakta olup, geriye kalan ürünler elektrikli/elektriksiz makineler ve mobilya sektöründe bulunmaktadır. Alüminyum ürünlerine yönelik önlemler kapsamına ise ABD gümrük tarife cetveline göre 123 adet yeni türev ürün eklenmiştir. Söz konusu ürünlerin 19'u 76. Fasılda yer almakta olup liste, adi metallerden çeşitli eşya, elektrikli-elektriksiz makineler, otomotiv yan sanayi, hava taşıtlarının bazı aksam parçaları, silahlar için teleskopik dürbünler, oyuncaklar, oyun ve spor malzemeleri ile elektriksiz süpürge ve fırçalar gibi çeşitli sektör ve ürünü kapsamaktadır.

Diğer taraftan ilgili Başkanlık Kararları çerçevesinde türev ürünlerinde kullanılan demir-çeliğin veya alüminyumun ABD'de eritilip dökülmüş olması durumunda Section 232 önlemlerinin uygulanmayacağı, her iki Karar eki listelerde yer alan türev ürünlerden 73 ve 76. fasıl altında olanlara yönelik %25'lik ilave verginin 12 Mart 2025 tarihi itibarıyla yürürlüğe gireceği hükme bağlanmıştır

Ek:

1- Alüminyum İthalatına İlişkin Bildirim

2- Demir-Çelik İthalatına İlişkin Bildirim

8

ABD/ŞİKAGO MOBİLYA SEKTÖREL TİCARET HEYETİ HAKKINDA BİLGİ;

Ege İhracatçı Birliklerinden gelen yazıda, Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği tarafından, Ticaret Bakanlığından onay alınması durumunda 9-13 Haziran 2025 tarihlerinde ABD/Şikago'ya yönelik Mobilya Sektörel Ticaret Heyeti düzenlenmesi planlanmaktadır.

Ticaret heyeti programı dahilinde, mobilya ithalatçısı, toptancı ve distribütör firmalar ve mimarlar ile katılımcı şirketlerimiz arasında ikili iş görüşmelerinin düzenlenmesi planlanmakta olup, heyete ilişkin detaylar aşağıdaki bağlantıdan ulaşılan bilgi dosyasında yer almaktadır.

Anılan heyet organizasyonu için 5973 sayılı İhracat Destekleri Hakkında Karar kapsamında Ticaret Bakanlığına başvuru yapılacak olup, katılım bedeli devlet desteği hariç şekilde 2.600 ABD Doları, aynı firmadan ikinci kişi olması halinde ilave 1.400 ABD Doları olarak belirlenmiştir.

Bu kapsamda, tüm detayları https://eib.li/5BDBE bağlantısı üzerinden ulaşılabilen söz konusu heyete katılmayı planlayan firmaların başvuru formunu doldurarak 19 Mart 2025 Çarşamba günü mesai bitimine kadar tarim4@eib.org.tr e-posta adresine göndermeleri beklenmektedir.

Başvuru formuna ulaşmak için tıklayınız.

Bilgi Dosyasına ulaşmak için tıklayınız.

9

İNGİLTERE/LONDRA HAZIR GİYİM SEKTÖREL TİCARET HEYETİ HAKKINDA BİLGİ;

İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğinden gelen yazıda, İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) koordinasyonunda ve 5973 Sayılı İhracat Destekleri Hakkında Karar kapsamında, 28 Nisan – 1 Mayıs 2025 tarihleri arasında, İngiltere'nin Londra şehrinde hazır giyim üreticilerine/imalatçılarına yönelik bir hazır giyim sektörel ticaret heyeti gerçekleştirilecektir.

Bahse konu heyet kadın, erkek ve çocuk hazır giyim üretimi ve ihracatı yapan markalara yönelik olup başvuru için son tarih 17 Mart 2025 Pazartesi günü mesai bitimidir. İşbu tarihe kadar, İHKİB resmî web sitesinde yer alan Heyet Başvuru Formu'nun İngiltere Hazır Giyim Sektörel Ticaret Heyeti - İstanbul Hazır Giyim Ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği | İHKİB eksiksiz olarak doldurulması gerekmektedir.

Firma bazlı yapılacak ön çalışmanın ardından heyete katılımı uygun görülen firmalardan, ikili iş görüşmeleri kapsamında eşleştirme hizmeti, ekonomi sınıfı uçak bileti, konaklama, toplantı ve transfer giderlerinden oluşan katılım bedeli olarak 1 kişi için 2.500 GBP, 2. kişi için ise 1.500 GBP ödeme alınacaktır.

Ek:

1. Heyete İlişkin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

2.Heyet Taslak Programı

10

SUUDİ ARABİSTAN MOBİLYA TİCARET HEYETİ HAKKINDA BİLGİ;

Ege Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği tarafından, Ticaret Bakanlığından onay alınması durumunda, 11-17 Mayıs 2025 tarihleri arasında, Suudi Arabistan'da (Riyad ve Cidde) mobilya sektörüne yönelik Suudi Arabistan Sektörel Ticaret Heyeti düzenlenmesinin planlandığı iletilmiştir.

Ticaret heyeti programı dahilinde, mobilya ithalatçısı, toptancı ve distribütör firmalar ve mimarlar ile katılımcı şirketler arasında ikili iş görüşmelerinin düzenlenmesi planlanmakta olup, taslak program ile dikkat edilecek hususlara EIB linkinden ulaşılabilmektedir.

Anılan heyet organizasyonu için 5973 sayılı İhracat Destekleri Hakkında Karar kapsamında Ticaret Bakanlığına başvurulacağı bildirilmiş olup, katılım bedeli devlet desteği hariç şekilde 1.950-ABD doları, aynı firmadan ikinci kişi olması halinde ilave 1.000-ABD Doları olarak belirlenmiştir. Net maliyetin daha sonra belirleneceği, fark oluşması halinde ise bilahare bilgilendirme yapılacağı belirtilmiştir.

Söz konusu programa katılmak isteyen firmaların en geç 19 Mart 2025 Çarşamba gününe kadar başvuru evraklarını tarim4@eib.org.tr adresine iletmeleri gerekmektedir.

11

IRAK- TEKNOLOJİ, PETROL VE GAZ FUARI HAKKINDA BİLGİ;

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'den alınan bir yazıda, 05.03.2025 tarihli ve E51278314-525.01-00106914933 sayılı Ticaret Bakanlığından alınan ilgide kayıtlı yazıda, Irak Dışişleri Bakanlığı'nın ilettiği bir notaya atfen, 1-4 Haziran 2025 tarihlerinde Uluslararası Bağdat Fuar Merkezinde, "Teknoloji, Petrol ve Gaz Fuarı'nın düzenleneceği ve anılan fuarın organizasyonunu üstlenen şirkete aşağıdaki iletişim bilgilerinden ulaşılabileceği kaydedilmektedir.

12

VİETNAM'A HAYVANSAL ÜRÜN İHRACATI - GENEL BİLGİ HAKKINDA BİLGİ;

Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, Ülkemizden Vietnam'a hayvansal ürün ihracat süreçlerine ilişkin olarak Hanoi Ticaret Müşavirliğimizce derlenmiş genel bilgiler dosyası ilişikte gönderildiği ifade edilmektedir.

Ek: Vietnam'a Hayvansal Ürün İhracatı - Genel Bilgi

13

AB TORBA YASA TEKLİFİ/KURUMSAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK HAKKINDA BİLGİ;

Ticaret Bakanlığı'na atıfla Türkiye İhracatçılar Meclisi'nden (TİM) alınan yazıda, Avrupa Komisyonu tarafından 26 Şubat 2025 tarihinde, Temiz Sanayi Mutabakatı ile beraber, bazı mevzuatların sadeleştirilmesine yönelik yeni bir torba yasa teklifinin (Omnibus I& II) açıklandığı ifade edilmektedir. Bu yasa teklifi içinde Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması'nın (SKDM) yanı sıra, Kurumsal Sürdürülebilirlik Özen Yükümlülüğü Direktifi (CRDDD), Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporlama Direktifi (CSRD), taksonomi düzenlemeleri ve Avrupa Yatırım Programı-InvestEU Tüzüğü de yer almaktadır.

Bahse konu torba yasa teklifi konusu düzenlemelerden biri olan Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporlama Direktifi'ni daha orantılı hale getirmek ve şirketler için uygulanmasını kolaylaştırmak amacıyla getirilen temel değişiklikler aşağıda özetlenmektedir:

• CSRD kapsamındaki şirket sayısı %80 oranında daraltılarak raporlama kapsamı (mevzuatın ilk halinde: iki mali yıl üst üste 50 milyon avro net satış hasılatı, 25 milyon avro aktif büyüklük ve 250 çalışan kriterlerinden en az ikisini sağlama) 1.000'den fazla çalışanı bulunan büyük işletmelerle sınırlandırılmıştır.

• KOBİ'ler için Gönüllü Standart (VSME) baz alınarak bir gönüllü raporlama standardı oluşturulacaktır. Bu standart, CSRD kapsamındaki şirketlerin veya bankaların 1.000'den az çalışanı olan değer zincirlerindeki şirketlerinden talep edebileceği bilgileri sınırlayarak KOBİ'ler için koruma sağlamaktadır.

• Avrupa Sürdürülebilirlik Raporlama Standartları (ESRS) basitleştirilmesi için gözden geçirilecektir.

• Büyük ölçekli şirketler için 2025, borsada işlem gören KOBİ'ler için 2026 olarak belirlenmiş olan raporlama yükümlülüklerinin yürürlüğe giriş süresi iki yıl ertelenmektedir.

Torba yasa teklifi konusu diğer bir düzenleme olan Kurumsal Sürdürülebilirlik Özen Yükümlülüğü Direktifi'ne ilişkin sunulan değişiklik önerileri de aşağıda yer almaktadır:

• Sürdürülebilirlik özen yükümlülüğü gereksinimlerinin başlangıç tarihi, büyük şirketleri kapsayacak şekilde bir yıl ertelenerek 26 Temmuz 2028 olarak belirlenmiştir.

• Şirketlerin, dolaylı iş ortakları düzeyinde karmaşık tedarik zincirlerinde meydana gelebilecek veya gelme riski olan olumsuz etkilerle ilgili derinlemesine değerlendirmeler yapma zorunluluğu kaldırılmıştır.

• Büyük şirketlerin, sürdürülebilirlik özen yükümlülüğü gereksinimlerine yönelik periyodik değerlendirme süresi 1 yıldan 5 yıla çıkarılmıştır.

 • Şirketlerin KOBİ'lerden talep edebileceği bilgi, CSRD gönüllü sürdürülebilirlik raporlama standartlarında belirtilen bilgilerle sınırlanmıştır.

 • İklim değişikliğiyle mücadele için geçiş planlarının kabulüne dair gereksinimler CSRD ile uyumlu hale getirilmiştir.

Ayrıca, anılan torba yasa teklifi taksonomi raporlamasında da bazı istisnalar ve gönüllü raporlama uygulamaları getirmektedir. 1.000'den fazla çalışanı olan büyük şirketler için daha küçük şirketlerin taksonomi uyumluluğu konusunda gönüllü raporlama yapabilmesi sağlanmaktadır.

Bu itibarla, bahse konu değişikliklere ilişkin detaylı bilgi notu yazımız ekinde sunulmaktadır.

Ek: Kurumsal Sürdürülebilirlik Omnibus Bilgi Notu (3 Sayfa)

14

BURGAZ FORUM DUYURUSU HAKKINDA BİLGİ;

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'den alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıya atfen, bu yıl üçüncüsü düzenlenecek olan "Burgaz İş Forumu"na Türkiye ve Bulgaristan'a ek olarak Romanya'nın da katılacağı, forumun; Bulgaristan KOBİ Ajansı, Bulgar-Türk Ticaret ve Sanayi Odası (BULTİŞAD) ve Bulgaristan-Romanya Ticaret Odası iş birliğiyle 14 Mart 2025'te Burgaz Uluslararası Kongre Merkezi'nde “Bulgaristan, Türkiye ve Romanya Arasındaki Ekonomik Bağların Güçlendirilmesi” başlığı altında organize edileceği ifade edilmektedir. Söz konusu forumda yatırım, e-ticaret, lojistik ve Karadeniz Bölgesi'nde ekonomik iş birliği konularının ele alınacağı, forumun son kısmında firmalar için ikili görüşme etkinliğine (B2B) yer verileceği belirtilmektedir.

Söz konusu ikili görüşme etkinliğine her sektörden katılım desteklenmekle birlikte özellikle IT, lojistik, turizm, tekstil ve hazır giyim, makine, elektronik, otomotiv yedek parça, inşaat ve mobilya gibi sektörlerden katılım sağlanmasının faydalı olacağı, aşağıda iletilen linklerden detaylı bilgi alınarak başvuru yapılabileceği ifade edilmektedir.

Katılım linkleri:

https://b2bconnect.bg/en/events/view/365

III. Burgaz İş Forumu

Ek: Burgaz Forum Taslak Programı

15

TEMİZ SANAYİ MUTABAKATI / REKABETÇİLİK PUSULASI HAKKINDA BİLGİ;

Ticaret Bakanlığı'na atıfla Türkiye İhracatçılar Meclisi'nden (TİM) alınan yazıda, Avrupa Komisyonu tarafından 29 Ocak 2025 tarihinde ekonomik verimliliği canlandırmak ve Avrupa Birliği'nin (AB) rekabet gücünü güvence altına almak amacıyla “Rekabetçilik Pusulası” (Competitiveness Compass) yayımlandığı aktarılmaktadır. Rekabetçilik Pusulası, eski Avrupa Merkez Bankası Başkanı Mario Draghi'nin Avrupa'nın gelecekteki rekabetçiliği üzerine hazırladığı rapordaki tavsiyelere dayanmaktadır.

Pusula, AB'nin iklim nötrlüğünü sağlamayı hedeflerken, aynı zamanda geleceğin teknolojilerinin ve temiz ürünlerinin icat edildiği, üretildiği ve pazara sunulduğu bir merkez haline gelmesi için bir yol haritası çizmektedir. Bu kapsamda, pusula (1) inovasyon açığını kapatmak, (2) dekarbonizasyon ve rekabetçilik ve (3) aşırı bağımlılıkları azaltmak ve ekonomik güvenliği artırmak olmak üzere üç temel eylem alanı belirlemektedir. Rekabetçilik Pusulası'na ilişkin detaylı bilgi notu yazımız ekinde (Ek-1) sunulmaktadır.

Diğer taraftan, Draghi Raporu ve Rekabetçilik Pusulası'nda karbonsuzlaşma politikalarının sanayi, rekabet, ekonomi ve ticaret politikalarıyla iyi entegre edilmesi halinde güçlü bir büyüme motoru olabileceği vurgulanmaktadır. Ancak özellikle yüksek enerji fiyatları ve küresel çapta yoğun rekabet ile karşı karşıya olan AB sanayilerinin verimlilik artışı açısından diğer büyük güçlerden geride kalma tehlikesiyle karşı karşıya olduğu da belirtilmektedir. Özetle bahse konu sebepler çerçevesinde AB sanayi için acil bir dönüşüm planı niteliğinde kurgulanan Temiz Sanayi Mutabakatı 26 Şubat 2025 tarihinde açıklanmıştır.

Mutabakat, üretimin her aşamasını desteklemeye yönelik önlemler sunmakta olup, özellikle enerji yoğun sanayiler ve temiz teknoloji sektörü gibi birbiriyle yakından bağlantılı iki ana sektöre odaklanmaktadır. Temiz Sanayi Mutabakatı, büyüme odaklı Avrupa sanayi ekosisteminin gelişmesi amacıyla (1) daha düşük enerji maliyetleri, (2) temiz ve sürdürülebilir ürünlere yönelik talep yaratma, (3) temiz geçişin finansmanı, (4) döngüsellik ve hammaddeye erişim, (5) küresel pazarlara erişim ve uluslararası ortaklıklar ve (6) yetenekler ve işgücü olmak üzere altı temel alanı içermektedir

Bu kapsamda, Temiz Sanayi Mutabakatı'na ilişkin detaylı bilgi notu yazımız ekinde (Ek-2) yer almakta olup, öne çıkan eylemler aşağıda özetlenmektedir:

• Uygun Maliyetli Enerji Eylem Planı (6 Şubat 2025) ile sanayi, işletmeler ve haneler için enerji faturalarının düşürülmesi,

• Endüstriyel Dekarbonizasyon Hızlandırma Yasası (2025 IV. çeyrek) ile kamu ve özel alımlarda sürdürülebilirlik, dayanıklılık ve "Avrupa'da üretilmiştir" kriterleri getirilmesi,

• 2026 yılında Kamu İhale Çerçevesi gözden geçirilerek stratejik sektörlerde sürdürülebilirlik, dayanıklılık ve Avrupa önceliği kriterlerinin kamu alımlarına dahil edilmesi,

• 2025'in ilk çeyreğinde düşük karbonlu hidrojenle ilgili bir düzenlemenin (delegated act) kabul edilmesi ve düşük karbonlu hidrojen üretimine ilişkin kuralların netleştirilmesi,

• 2025'te çelikle başlayarak sanayi ürünlerine yönelik gönüllü karbon yoğunluğu etiketi getirilmesi ve sonrasında bu uygulamaya çimento sektörünün dahil edilmesi,

• Mart ayında otomotiv, bahar aylarında ise çelik ve metaller sektörleri için eylem planlarının sunulması,

• AB'de üretilen temiz sanayiyi desteklemek için 100 milyar avroyu aşan bir finansman harekete geçirilmesi,

• Avrupa şirketlerinin kritik hammaddelere yönelik taleplerini birleştirmesine olanak tanıyan bir mekanizma kurulması ve AB Kritik Hammaddeler Merkezi aracılığıyla toplu hammadde satın alımları gerçekleştirilmesi,

• 2026'da Döngüsel Ekonomi Yasası'nın kabul edilmesi, e-atıklarla ilgili mevcut kuralların daha basit, amaca uygun ve içerdikleri kritik ham maddeleri geri kazandıracak şekilde revize edilmesi, “atık sonu” kriterlerinin uyumlu hale getirilmesi, genişletilmiş üretici sorumluluğunun (GÜS) basitleştirilerek dijitalleştirilmesi ve hedefli olarak genişletilmesi ve metal hurda kullanımının artırılması için teşvikler sağlanması,

• Trans-bölgesel döngüsellik merkezleri oluşturulması ve batarya geri dönüşümü için kritik olan batarya geri dönüşüm atığı (black mass) ihracatına arz sıkıntısı yaratması nedeniyle özel düzenlemeler getirilmesi,

• Küresel rekabet ve jeopolitik belirsizlikler karşısında bir dizi ticaret politikası savunma mekanizmasının ve diğer koruma araçlarının etkin şekilde kullanılması,

• Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması'nın basitleştirilmesi ve etkinleştirilmesi amacıyla 2025'in ikinci yarısında Komisyon tarafından kapsamlı bir SKDM inceleme raporu sunulması

Bu çerçevede, ilgili belge ve Avrupa Komisyonu tarafından yapılan açıklamalara https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/clean-industrial-deal_en linki üzerinden ulaşılabilmektedir.

Ek:

1- Rekabetçilik Pusulası Bilgi Notu (5 sayfa)

2- Temiz Sanayi Mutabakatı Bilgi Notu (5 sayfa)

16

DIŞ TİCARET TALEPLERİ HAKKINDA BİLGİ;

En güncel dış ticaret taleplerine Ticaret Bakanlığına ait www.ticaret.gov.tr adresli web sitesi üzerinden https://distalep.ticaret.gov.tr adresindeki Dış Talepler Bülteni başlığı altından birliğimize üye olduğunuz sicil no ve vergi numaranızla giriş yaparak ulaşabilirsiniz.

- Mezkur bültenin potansiyel ihracat imkanlarını yakalayabilmelerini teminen firma yetkilileri tarafından düzenli takip edilmesi,

 - Müşavirler tarafından sisteme girişi yapılan şirket temsilcileriyle doğrudan iletişime geçilmesi,

- Talebe ilişkin varsa diğer soruların ilgili Müşavirliğe yöneltilmesi,

- Kendilerine ulaşan üçüncü taraflara ilişkin dikkatli olunması gerekmektedir.