2022/277 Genel Sirküler
SİRKÜLER (2022/277)
1. Uzbekistan British Tenders Authority Hakkında Bilgi;
2. Tarım Ürünlerine İlişkin DİR Uygulamaları Hakkında Bilgi;
3. Ticarette Teknik Engeller Raporu Hakkında Bilgi;
4. ABD / Anti-Damping ve Telafi Edici Vergi İdari Gözden Geçirme Soruşturmaları Hakkında Bilgi;
5. Teknofest Başvuru Tarihi Güncellemesi Hakkında Bilgi;
6. Komorlar Birliği/İhale Çağrısı Hakkında Bilgi;
7. Güvensiz Ürünler Hakkında Bilgi;
8. Venezuela (Karakas) Ticaret Heyeti Hakkında Bilgi;
9. Hırvatistan'da ÖTV İadesi Hakkında Bilgi;
10. Dış Ticaret Talepleri Hakkında Bilgi;
Konularını kapsayan sirkülerimiz bilgilerinize sunulmuştur.
1 |
UZBEKİSTAN BRİTİSH TENDERS AUTHORİTY HAKKINDA BİLGİ; |
Firmalarımıza gönderilen belgelerin Müşavirlikçe incelendiği, yapılan araştırma sonucunda böyle bir kuruluşun bulunmadığı, adres ve iletişim bilgilerinin yanlış olduğu ve gönderilen evrakların sahte olduğu tespit edilerek ilgili firmalarımızın bu doğrultuda bilgilendirildiği ifade edilmektedir.
Müşavirlikçe söz konusu kuruluşa ilişkin teyit taleplerindeki artışa dikkat çekilmesi nedeniyle firmalarımızın herhangi bir olumsuz durum ile karşılaşmalarını engellemek istenmektedir.
Ek: Ubta Tender Applıcatıon Confırmatıon Letter Turkey
2 |
TARIM ÜRÜNLERİNE İLİŞKİN DİR UYGULAMALARI HAKKINDA BİLGİ; |
-"Fire ve Kullanım Oranları" matlaplı 9'uncu madde yer alan yem kullanımlarına ilişkin tablo 4'te yer almakta olan levrek balığı için belirlenen azami yem oranının 2 kg'dan 2,25 kg'a artırılması,
-"Fire ve Kullanım Oranları" matlaplı 9'uncu madde yer alan yem kullanımlarına ilişkin tablo 4'e granyöz cinsi balık için ise azami yem kullanımının 2,97 kg olarak eklenmesi hususlarında değişikliğe gidilmiştir.
Bu çerçevede, söz konusu değişikliklerin derç edildiği Genelge metnine, Bakanlığımız internet sitesinin İhracat Mevzuatı bölümünden https://ticaret.gov.tr/ihracat/mevzuat/dahilde-isleme-rejimi ulaşılabilmektedir.
3 |
TİCARETTE TEKNİK ENGELLER RAPORU HAKKINDA BİLGİ; |
Standartlar, teknik düzenlemeler ve uygunluk değerlendirmesi prosedürleri; sınai, ekonomik ve ticari gelişmeye katkıda bulunmakla birlikte, amacı dışında yerli üretimin ve sanayinin korunmasına yönelik uygulanmaları, meşru sayılmayan hedeflere yönelmeleri, meşru amaçları olsa dahi ticareti gereğinden fazla kısıtlamaları veya üreticiler/ülkeler arasında ayrıma yol açmaları durumunda “ticarette teknik engel” olarak değerlendirilmektedir.
Kurallara ve meşru hedeflere yönelik uygulandıklarında toplum refahını artırmaya yönelik olan bu önlemler, amacı dışında kullanıldıklarında uluslararası ticaretin akışını engelleyen ciddi sorunlara yol açmaktadırlar.
Bu kapsamda, uluslararası ticareti olumsuz etkileyen ticarette teknik engellere karşı Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) çerçevesinde Ticarette Teknik Engeller (TTE) Anlaşması hazırlanmıştır. TTE Anlaşması; meşru bir gerekçeye dayanarak oluşturulan teknik düzenlemeler, standartlar ve uygunluk değerlendirmesi prosedürlerinin uluslararası ticarette keyfi/gereksiz bir engel oluşturmasını veya ayrımcılığa yol açmasını engellemeye yönelik uluslararası düzenlemeleri belirleyen bir anlaşmadır.
Ülkemiz de TTE Anlaşmasına taraf ülkelerden biridir ve söz konusu anlaşmanın uygulanması, ulusal düzeydeki koordinasyonu ve TTE Bilgi ve Bildirim Merkezi görevlerinin yürütülmesi, Bakanlığımız Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü uhdesindedir.
Ticarette teknik engellerin bertarafına yönelik yapılan çalışmalar kapsamında hedef pazarlarda ihraç ürünlerimizin teknik engellerle karşılaşmasının önlenmesine ve pazara girişlerinin kolaylaştırılmasına rehberlik etmek amacıyla bu sene ilk defa Bakanlığımızca 15 ülkeyi kapsayan bir Ticarette Teknik Engeller Raporu hazırlanmıştır.
TTE Raporu Bakanlığımızın internet sitesinde https://ticaret.gov.tr/urun-guvenligi/ticarette-teknik-engeller-raporu uzantısı üzerinden siz değerli paydaşlarımızın ve tüm ilgililerin hizmetine sunulmuştur. Önümüzdeki süreçte söz konusu raporun her yıl içeriğinin geliştirilmesi ve zenginleştirilmesi suretiyle güncellenmesi planlanmaktadır. Bu kapsamda, söz konusu raporun geliştirilmesine yönelik her türlü katkınızın Bakanlığımıza iletilmesinden memnuniyet duyulacaktır. Bununla birlikte, ihracatçımızın uluslararası pazarlarda karşılaştığı teknik engellerin bertaraf edilebilmesine yönelik çalışmalara katkı sağlaması ve bu yöndeki farkındalığın artırılması amaçlanmıştır.
4 |
ABD / ANTİ-DAMPİNG VE TELAFİ EDİCİ VERGİ İDARİ GÖZDEN GEÇİRME SORUŞTURMALARI HAKKINDA BİLGİ; |
5 |
TEKNOFEST BAŞVURU TARİHİ GÜNCELLEMESİ HAKKINDA BİLGİ; |
6 |
KOMORLAR BİRLİĞİ/İHALE ÇAĞRISI HAKKINDA BİLGİ; |
Ek: İhale Çağrısı
7 |
GÜVENSİZ ÜRÜNLER HAKKINDA BİLGİ; |
Bu kapsamda, ülkemizde ürün güvenliğine ilişkin temel kurallar 12 Mart 2021 tarihinde yürürlüğe giren 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu'nda düzenlenmektedir. Kanunun amacı, ürünlerin güvenli ve ilgili teknik düzenlemelere uygun olmasını sağlamak; piyasa gözetimi ve denetiminin (PGD) esasları ile yetkili kuruluşların görevlerini ve iktisadi işletmeciler ile uygunluk değerlendirme kuruluşlarının yükümlülüklerini belirlemektir. Kanun çerçevesinde ürünlerin güvenli olması zorunlu olup, bu kapsamda imalatçılar ürünün ilgili olduğu alanda yer alan teknik düzenlemelere uygun olarak üretim yapmak zorundadır.
İç piyasada yapılan ürün güvenliği denetimleri PGD olarak isimlendirilmekte ve dokuz farklı kamu kuruluşu tarafından sorumluluk alanlarındaki ürün grupları itibarıyla sürdürülmekte, bu faaliyetlerin ülke genelinde koordinasyonu ise Bakanlığımız tarafından sağlanmaktadır. Kanuna aykırı olduğu tespit edilen ürünler için Kanun uyarınca idari para cezaları uygulanmakta ve gerekli hallerde iktisadi işletmecilerin Kanunda öngörülen önlemlerden uygun ve gerekli görülenleri alması sağlanmaktadır.
Diğer taraftan, 7223 Kanunun “Kapsam” başlıklı 2 nci maddesinin ikinci fıkrası; “Avrupa Birliği üyesi ülkelere ihraç edilen veya ihraç edilmesi hedeflenen ürünler bu Kanun kapsamında piyasaya arz edilmiş sayılır.” hükmünü amirdir. Bu minvalde, AB pazarına ihraç edilen ürünlerden uygunsuz olduğu tespit edilenler için Kanun kapsamında gerekli önlemlerin alınması ve yaptırımların uygulanması gerekmektedir.
AB, sağlığa ve güvenliğe risk arz ettiği tespit edilen gıda dışı ürünlerin bildirimini AB Hızlı Uyarı Sistemi (RAPEX) üzerinden (https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport) yapmaktadır. Sistem herkesin erişimine açık olup, sistemde yer alan ülkemiz menşeli ürünlerin takibi Bakanlığımızca gerçekleştirilmekte, görev alanları dahilinde incelemelerin yapılarak gerekli önlemlerin alınmasını teminen yetkili kuruluşlarla paylaşılmaktadır.
21 Kasım 2022 tarihi itibarı ile 2022 yılı başından itibaren RAPEX'te yayımlanan ülkemiz menşeli ürünler incelendiğinde;
-Toplam 71 adet bildirim yapıldığı, bunlardan 49 adedinin tüketici ürünlerine yönelik olduğu,
-Söz konusu 49 bildirim incelendiğinde; bunlardan 34 adedinin bebek ve çocuklara yönelik çeşitli giyim ürünleri olduğu,
-Bahse konu 34 adet bildirim tetkik edildiğinde ise; bunlardan 29 adedinin boğulma riski, geri kalanların da yaralanma riski nedeniyle güvensiz bulunduğu anlaşılmaktadır.
Başta bebek ve çocuklara yönelik giyim ürünleri olmak üzere, ülkemizden ihraç edilen tekstil ürünlerinde, çoğunlukla üzerlerinde bulunan süs vb. küçük cisimler nedeniyle güvensizlik tespit edildiği görülmekte olup, daha da önemlisi bahse konu ürünlerde boğulma/yutma vb. nedenlerle ortaya çıkan güvensizlik tespitlerinin yıllardır süregeldiği de dikkate alındığında, bu durumun AB pazarındaki Türk malı imajına ve nihayetinde ihracatımıza menfi etkilerinin bulunduğu izahtan varestedir.
Daha önce de belirtildiği üzere, AB ülkelerine ihraç edilen veya ihraç edilmesi hedeflenen ürünler 7223 sayılı Kanun kapsamında piyasaya arz edilmiş sayılır ve bu ürünlerin ülkemizde uygulanan ürünün ilgili teknik düzenlemesine uygun ve dolayısıyla güvenli olması yasal bir zorunluluktur. Öte yandan, AB dışındaki ülkelere ihraç edilen veya ihraç edilmesi hedeflenen ürünlerin de güvenli olması, tağşişe konu olmaması ve ürüne ilişkin işaretleme, etiketleme ve belgelendirmenin alıcıyı yanıltmayacak şekilde yapılması gerektiği, anılan Kanunun 2 nci maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında hüküm altına alınmıştır. Bu nedenle, firmaların Kanunun ihracata yönelik hükümleri kapsamında bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi önem arz etmektedir. Bu kapsamda, Bakanlığımızca bilgilendirme seminerleri ve toplantıları gerçekleştirilmekle birlikte, firmaların bu alandaki farkındalıklarının artırılmasında sektör çatı kuruluşlarının desteği önem arz etmektedir.
Bu çerçevede, Birlikleri bünyesinde yer alan hazır giyim ve tekstil sektöründeki firmaların yukarıda açıklanan kapsamda uyarılması, ayrıca ihracatçıyı bilinçlendirmeye yönelik Birliklerince yürütülen rehberlik ve bilgilendirme faaliyetlerinde bu hususlara yer verilmesinin, uluslararası pazarlardaki Türk malı imajının korunması ve geliştirilmesi noktasında büyük önemi haiz olduğu değerlendirilmektedir.
8 |
VENEZUELA (KARAKAS) TİCARET HEYETİ HAKKINDA BİLGİ; |
Bahse konu ticaret heyetimize başvuru için, son tarih 5 Aralık 2022 Pazartesi günü mesai bitimidir. Bu tarihe kadar TİM Firma Kayıt Formu - Venezuela (Caracas) Trade Delegation (tim.org.tr) internet adresinde yer alan başvuru formunun eksiksiz olarak doldurulması gerekmekte olup, firma bazlı yapılacak ön çalışmanın ardından heyete katılımı uygun görülen firmalarımız için ekonomi sınıfı uçak bileti, konaklama, toplantı, transfer ve tercüman giderlerinden oluşan katılım bedeli 24.000-TL'dir. Eşleştirme firması tarafından ön değerlendirme yapılan ve katılımı uygun görülen firmalarımıza konuya ilişkin bilgilendirme e-posta aracılığıyla yapılacaktır. Ön başvuruları olumlu sonuçlanan firmalarımız için heyete katılımları ödeme dekontlarının Meclisimize huseyingok@tim.org.tr ulaşmasıyla kesinleşecektir.
Ek: Venezuela (Karakas) Ticaret Heyeti Taslak Programı
9 |
HIRVATİSTAN'DA ÖTV İADESİ HAKKINDA BİLGİ; |
Anılan yazıda devamla, ÖTV iadesinden yararlanmak için hak sahipleri siciline kayıt yapılması gerektiği, ÖTV'nin iadesi için ilk başvuru yapıldığında, hak lehtarının yetkili gümrük idaresince hak sahipleri siciline kaydedildiği ardından ticari eşya ve yolcu taşımacılığında yakıt olarak kullanılan motorin için ödenen ÖTV'nin bir kısmının iadesi talebi üzerine işlem gerçekleştirildiği belirtilmektedir.
Bununla birlikte, eşya taşımacılığı ve yolcu taşımacılığında ödenen ÖTV'nin bir kısmının iade tutarına ilişkin bilgilere aşağıdaki bağlantıdan ulaşılabileceği; ayrıca hak sahiplerinin, ÖTV iadesi başvurularını ekleriyle birlikte aşağıdaki adreslere elden teslim etmelerinin veya posta yoluyla göndermelerinin mümkün olduğu bildirilmektedir.
• Bölgesel Gümrük Ofisi Zagreb (Avenija Dubrovnik 11, 10 000 Zagreb-Hırvatistan Cumhuriyeti),
• Gümrük Ofisi Varaždin (Ulica braće Krajanski 18, 42 000 Varaždin- Hırvatistan Cumhuriyeti)
Ek: Zagreb Ticaret Müşavirliğinin Yazısı
10 |
DIŞ TİCARET TALEPLERİ HAKKINDA BİLGİ; |