2020/55 Genel Sirküler
SİRKÜLER (2020/55)
- İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/8) Hakkında Bilgi;
- Eximbank TL Reeskont Kredisi Hakkında Bilgi;
- Tayland'a Elma İhracatı Hakkında Bilgi;
- Avrupa Birliği Kontrol Sıklıkları Hakkında Bilgi;
- Arjantin'de Sağlık Bakanlığınca Gerçekleştirilen Alımlar Hakkında Bilgi;
- 7223 Sayılı Kanun - İhracatta Türk Malı İmajının Korunması Hakkında Bilgi;
- Meksika - Gıda Ürünleri ve Alkolsüz İçecekler Zorunlu Etiket Standardı Hakkında Bilgi;
- Güney Expo-2020 Uluslararası Evrensel Fuarı Hakkında Bilgi;
- Uzaktan Eğitim Programı Hakkında Bilgi;
- Mozambik - Metal Köprü İhalesi Hakkında Bilgi;
- Bez (Dokuma/Örme Kumaştan Mamul) Maske İhracatı Hakkında Bilgi;
- Dış Ticaret Talepleri Hakkında Bilgi;
Konularını kapsayan sirkülerimiz Bilgilerinize sunulmuştur.
1 |
İTHALATTA GÖZETİM UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2020/8) HAKKINDA BİLGİ; |
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/05/20200515-12.htm
2 |
EXİMBANK TL REESKONT KREDİSİ HAKKINDA BİLGİ; |
3 |
TAYLAND'A ELMA İHRACATI HAKKINDA BİLGİ; |
Bu kez Ticaret Bakanlığı'ndan alınan yazı ekinde iletilen ve Tayland Tarım ve Kooperatifler Bakanlığınca hazırlanan “Türkiye Cumhuriyeti'nden Elma Meyvesi İthalatı Koşulları” konulu bildirimin İngilizce tercümesi http://www.dkib.org.tr/files/downloads/sirkuler/Tayland_elma.pdf adresinde bilgilerinize sunulmuştur.
4 |
AVRUPA BİRLİĞİ KONTROL SIKLIKLARI HAKKINDA BİLGİ; |
Bu çerçevede, 7 Mayıs 2020 tarihli ve L 144 sayılı AB Resmi Gazetesinde söz konusu Yönetmeliği tadil eden 2020/625/AB sayılı Komisyon Uygulama Yönetmeliğinin yayımlandığı ve söz konusu Yönetmelik kapsamında;
-Ülkemizden portakal, mandalina, klementin mandalina, wilking mandalina ve benzeri narenciye hibritlerinde Gıda ve Yem İçin Hızlı Alarm Sistemi (RASFF) aracılığıyla alınan bildirimler ile üye ülkeler tarafından gerçekleştirilen resmi kontrollerden edinilen verilerin pestisit kalıntısı bulaşıklığı sebebiyle insan sağlığına yeni risklerin ortaya çıktığını işaret etmesi nedeniyle bu ürünlerin yükseltilmiş sevide resmi kontrolleri gerektirdiği, bu kapsamda anılan ürünlerin 2019/1793/AB sayılı Komisyon Uygulama Yönetmeliğinin I sayılı Ek'ine eklendiği ve portakalların %10, mandalinaların ise %5 sıklıkla kimlik ve fiziksel kontrole tabi olacağı,
-2019 yılının ilk çeyreğinde üye ülkeler tarafından gerçekleştirilen resmi kontrollerde saptanan AB mevzuatının gereklilikleriyle yüksek oranda uygunsuzluk sebebiyle ülkemizden yapılan ithalatta kimlik ve fiziksel kontrol sıklığının kuru üzüm için %5'ten %10'a, nar için ise %10'dan %20'ye yükseltildiği,
-Ülkemizden kuru kayısı ve limon ithalatında ise mevcut bilgilerin genel olarak AB mevzuatının güvenlik gereklilikleriyle yeterli derecede uygunluk gösterdiği, bu nedenle yükseltilmiş resmi kontrollerin daha fazla gerekli görülmeyerek söz konusu ürünlerin 2019/1793/AB sayılı Komisyon Uygulama Yönetmeliğinin I sayılı Ek'inden çıkartıldığı,
-30 kg'ı geçmeyen yem ve gıda sevkiyatlarının 2019/1793/AB sayılı Komisyon Uygulama Yönetmeliğinin kapsamının dışında tutulduğuna ilişkin söz konusu Yönetmeliğin 1. maddesinin 3. Paragrafında yer alan brüt ağırlık referansındaki risklerin, ürünlerin kendisine ilişkin olup bu ürünlerin kap veya paketlerine ilişkin olmadığı belirtilerek net ağırlığa referans yapacak şekilde değiştirildiği,
hususları ifade edilmektedir.
Söz konusu yönetmelik 27 Mayıs 2020 tarihinde yürürlüğe girecektir.
5 |
ARJANTİN'DE SAĞLIK BAKANLIĞINCA GERÇEKLEŞTİRİLEN ALIMLAR HAKKINDA BİLGİ; |
Bu itibarla, söz konusu ihalelere yönelik bilgiye anılan Bakanlığın https://www.argentina.gob.ar/salud sayfasında yer alan gelişmeler bölümünden,
Son yayımlanan eldiven, maske, dezenfektan vb. tıbbi malzeme tedarikine yönelik ihaleye ise https://www.argentina.gob.ar/salud/contratacion-poremergencia-covid-19 sayfasından ulaşılabileceği bildirilmektedir.
6 |
7223 SAYILI KANUN - İHRACATTA TÜRK MALI İMAJININ KORUNMASI HAKKINDA BİLGİ; |
“Kapsam”
MADDE 2 – (4) Avrupa Birliği üyesi ülkeler dışındaki ülkelere ihraç edilen veya ihraç edilmesi hedeflenen ürünler bu Kanunun kapsamı dışındadır. Ancak bu ürünlerin de güvenli olması, tağşişe konu olmaması ve ürüne ilişkin işaretleme, etiketleme ve belgelendirmenin alıcıyı yanıltmayacak şekilde yapılması zorunludur.
İdari para cezaları
MADDE 20 –(3) İhraç edilmesi hedeflenen ürünlerin 2 nci maddenin dördüncü fıkrasına aykırı olması halinde yetkili kuruluşça ürün güvenliğine ilişkin aykırılıkta 50.000 Türk lirasından 500.000 Türk lirasına kadar, diğer aykırılık durumlarında 20.000 Türk lirasından 200.000 Türk lirasına kadar idari para cezası uygulanır ve gerekli diğer önlemler alınır
(4) 2 nci maddenin dördüncü fıkrasına aykırı ürün ihraç edenlere, uygunsuzluğa konu ürünün gerçekleşen FOB bedelinin %5'inden %25'ine kadar tekabül eden miktarda Türk lirası idari para cezası uygulanır.
Bu hükümlere göre ihraç edilen veya edilecek ürünlerin ilke olarak Kanunun kapsamı dışında bırakılmasıyla birlikte söz konusu kuralın istisnası bulunmaktadır:
1) Gümrük Birliği nedeniyle Avrupa Birliğine (AB) yapılacak ihracat, Kanun kapsamına alınmaktadır. Gümrük Birliğinin temel özelliği olan malların serbest dolaşımı ilkesinin işleyebilmesi için Türkiye'de imal edilerek veya imal edilmese dahi serbest dolaşıma sokularak AB üyesi ülkelerin piyasasına arz edilmesi hedeflenen ürünlerin de her iki pazarda geçerli ortak teknik kurallara uygun ve her durumda güvenli olması gerekmektedir. Aksi takdirde, iki taraf arasındaki ticarette ürünlerin gümrükte güvenlik kurallarına uygunluğunun denetimi gerekli olacak, bu da teknik engel yaratması nedeniyle genelinde taraflar arasında malların serbest dolaşımını, özelinde ise AB pazarına ihracatımızı sekteye uğratacaktır. Bundan dolayı denetim esnasında, bir ürünün aslında AB pazarına arzının hedeflendiğinin tespiti halinde de Kanun hükümleri uygulanacak ve bu ürünler ülkemiz piyasasına arz edilmiş sayılacaktır.
2) AB dışındaki ülkelere ihraç edilmesi hedeflenen veya edilen ürünler normal şartlarda varış ülkelerinin kurallarına uygun olmalıdır. Ancak, Türk malı imajının zedelenmesine yol açacak insan sağlığını ve güvenliğini tehdit eden ürün ihraç edilmesi, ihraç edilen üründe yanıltıcı etiketleme, tağşiş, yanlış içerik beyan etme veya son kullanım tarihinin değiştirilmesi ve benzeri durumlarda ithalatçı ülkeden uygunsuzluğun ülkemize rapor edilmesi halinde ürün, yetkili kuruluş tarafından içeride de Kanun ve diğer mevzuat dikkate alınarak incelenecek ve aynı sonuç teyit edilirse yaptırım uygulanacaktır. Aynı şekilde, piyasa gözetimi ve denetimi kapsamında da bu ürünlerde uygunsuzluk tespit edilmesi halinde aynı yaptırımlar uygulanabilecektir.”
7 |
MEKSİKA - GIDA ÜRÜNLERİ VE ALKOLSÜZ İÇECEKLER ZORUNLU ETİKET STANDARDI HAKKINDA BİLGİ; |
Aynı yazıda devamla, söz konusu kararnamede belirtilen baharatlar, fermente sirke, doğal maden suyu, bitkisel çay, kahve özütü gibi ürünler haricindeki önceden paketlenmiş ürünlerin etiketlerinde ürünün enerji değerinin yanı sıra protein, karbonhidrat, lif, sodyum, yağ içeriği ve diğer besin bilgilerinin yer almasının zorunlu hale getirildiği ve önceden paketlenmiş ürünlerin üzerinde çizgi film karakteri, animasyon, oyun gibi etkileşimli öğeler ile hayvan, sporcu ve ünlü kişi resimlerine yer verilemeyeceği ifade edilmekte olup, kararnamenin İspanyolca aslından Müşavirlik tarafından İngilizce diline yapılan gayrıresmi tercüme ilişik bulunmaktadır.
Öte yandan, kararname ile ilgili detaylı bilgiye https://www.dof.gob.mx/2020/SEECO/NOM_051.pdf bağlantısından ulaşılabilmektedir.
8 |
GÜNEY EXPO-2020 ULUSLARARASI EVRENSEL FUARI HAKKINDA BİLGİ; |
Bilindiği üzere, ilgili firmalarımızın "Yurt Dışında Gerçekleştirilen Fuar Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin 2017/4 Sayılı Karar” kapsamındaki desteklerden yararlanılabilmesi için, katılım sağlanacak fuarların Bakanlığımız internet sitesinde yer alan "Desteklenecek Yurtdışı Fuarlar Listeleri”nde yer alması gerektiği belirtilmektedir.
9 |
UZAKTAN EĞİTİM PROGRAMI HAKKINDA BİLGİ; |
Söz konusu eğitime ilişkin programa http://www.dkib.org.tr/files/downloads/sirkuler/uzaktan_egitim_programı.pdf adresinden erişim sağlanabilmektedir.
10 |
MOZAMBİK - METAL KÖPRÜ İHALESİ HAKKINDA BİLGİ; |
11 |
BEZ(DOKUMA/ÖRME KUMAŞTAN MAMÜL MASKE İHRACATI HAKKINDA BİLGİ; |
Konuya ilişkin olarak yapılan değerlendirme neticesinde, TİTCK'nın talebi üzerine 4 Mart 2020 tarihinde yürürlüğe konan mezkur Tebliğ ile getirilen ön izin uygulamasının, yalnızca anılan Yönetmelikler kapsamındaki tıbbi/cerrahi ve koruyucu maskeleri içerdiği; bu çerçevede, bez (dokuma/örme kumaştan mamul) maskelerin, İhracat 2020/4 sayılı Tebliğ ile düzenlenen alanın dışında kalan bir giyim eşyası mahiyetinde olduğu; bu nedenle ihracatı için TİTCK'nın ön izninin aranmasına gerek olmadığının anlaşıldığı belirtilen yazıda devamla TİTCK'nın 04.05.2020 tarihinde internet sitesinde yayınladığı duyuruda da, “…Ancak imalatçısı tarafından özellikle tıbbi bir ortamda olup olmadığına bakılmaksızın onu kullanan kişiyi korumayı amaçlanarak imal edilen ürünler ile genel kullanım amaçlı üretilen mefruşatlar hastane koşullarında kullanılacak olsalar dahi Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamında değerlendirilmemektedir.” ifadesine yer verildiğinin altı çizilmektedir.
Bu itibarla, COVID-19 pandemisi süresince halk sağlığının korunması amacıyla yurt içi tıbbi ekipman ihtiyacının öncelikli olarak karşılanması gerektiğinden tıbbi/cerrahi ve koruyucu maskelerin ihracatında alınan tedbirlere devam edilmekle birlikte, yurt dışı talep potansiyelinin değerlendirilebilmesini teminen bez (dokuma/örme kumaştan mamul) maske ihracatında TİTCK'nın ön izni aranmaksızın gümrük işlemlerinin tekemmül ettirilmesi hususunda Bakanlıkları (Gümrükler Genel Müdürlüğü) tarafından 12/05/2020 tarihi itibarıyla tüm Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüklerimiz talimatlandırıldığı belirtilmektedir.
12 |
DIŞ TİCARET TALEPLERİ HAKKINDA BİLGİ; |