2025/203 AB SKDM Tüzüğü Revizyonu Hk.

Sayın Üyemiz;

Türkiye İhracatçılar Meclisi'nden alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığı tarafından iletilen yazıya atfen, Avrupa Komisyonu tarafından Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması'nın (SKDM) sadeleştirilmesi ve uygulanmasının kolaylaştırılmasına yönelik 26 Şubat 2025 tarihinde “Omnibus Paketi” kapsamında açıklanan yeni SKDM Tüzük Taslağı'nın, 17 Ekim 2025 tarihinde AB Resmî Gazetesi'nde yayımlanarak yasalaştığı aktarılmıştır.

Bu kapsamda, 8 Ekim 2025 tarihli ve 2025/2083 sayılı "Sınırda Karbon Düzenlemesi Mekanizmasını Basitleştirme ve Güçlendirme Amacıyla 2023/956 sayılı Tüzük'te Değişiklik Yapan SKDM Tüzüğü" kapsamında getirilen bazı yeni temel düzenlemeler aşağıda yer almaktadır:

a) Kütle Bazlı Eşik Değeri Uygulaması

Mevcut uygulamadaki 150 Euro'luk muafiyet eşiği kaldırılarak ithalatçı başına yıllık 50 tonluk kütle bazlı bir eşik değeri getirilmiştir. Bu düzenleme kapsamında, bir takvim yılı içinde 50 ton veya daha az miktarda SKDM kapsamındaki mal ithal eden KOBİ'ler söz konusu düzenlemeden muaf tutulmuştur. Bu değişiklikle birlikte, AB'deki ithalatçıların yaklaşık %90'ının SKDM yükümlülüğünden muaf olacağı, ancak sistemin etkinliğini korumak adına gömülü emisyonların %99'unun hâlen kapsam dahilinde olacağı belirtilmiştir.

b) Emisyon Hesaplamalarında Kolaylaştırmalar

• AB veya AB ETS ile uyumlu ülkelerden ithal edilen girdilerin üçüncü bir ülkede SKDM kapsamındaki bir ürünün üretiminde kullanılması durumunda, bu girdilere ait gömülü emisyonlar hesaplamaya dahil edilmeyecektir.

• Emisyon hesaplamasında yalnızca SKDM ürünü (2023/956 sayılı Tüzük Ek-1) olarak listelenen girdilerin emisyon değerleri dahil edilecektir.

• Kalsine olmayan kaolinik killer SKDM kapsamı dışına çıkarılmıştır.

c) Varsayılan Değerlerin Kullanımı

• İthalatçılar tarafından varsayılan emisyon değerlerinin kullanılmasına ilişkin hükümler sadeleştirilmiş, varsayılan değerlere dayalı beyanlarda doğrulama zorunluluğu kaldırılmıştır. Doğrulamanın gerçek emisyonlar beyan edildiğinde yapılacağı belirtilmiştir.

• Ayrıca, varsayılan değerlerin belirlenmesinde kullanılacak “AB ETS kapsamı tesislerden en kötü emisyon performansına sahip olanların belirli bir yüzdesi” yerine, “ithalat yapılan ülkelerden güvenilir verinin temin edilebildiği 10 en yüksek varsayılan değere sahip ülkenin ortalaması” esas alınacaktır.

d) Raporlama ve Mali Yükümlülüklerde Kolaylıklar

• Üçüncü ülke işletmelerine, SKDM sistemine doğrudan kayıt olarak gömülü emisyon raporlaması yapma ve doğrulama raporlarını doğrudan sunma imkânı tanınmıştır.

• SKDM Beyannamesinin sunulma tarihi Mayıs ayı sonundan Eylül ayı sonuna ötelenmiştir. Beyannameler her yıl, bir önceki yıl yapılan ithalat için, 30 Eylül'e kadar sunulacaktır.

• SKDM yükümlüsü tarafından her çeyrek dönemde takvim yılı başından itibaren ithal edilen tüm malların emisyon miktarına karşılık elde bulundurulması zorunlu SKDM sertifikası oranı %80'den %50'ye düşürülmüştür.

• Elde kalan sertifikalardan SKDM kapsamında teslim edilmesi gereken sertifika miktarının en fazla 1/3 geri alınabilecekken yeni düzenleme ile elde kalan sertifikaların tamamı geri alınacaktır.

• Bununla birlikte, 2026 yılında yapılacak ithalatlara ilişkin SKDM sertifikalarının alım tarihi 1 Şubat 2027'ye ertelenmiştir.

• SKDM sertifika fiyatları, yalnızca 2026 yılı ithalatı için, AB ETS piyasa fiyatlarının çeyrek yıl ortalaması olarak hesaplanacaktır. 2026 sonrası için fiyatlar haftalık belirlenecektir.

• Üçüncü ülkelerde ödenen gerçek karbon ücreti SKDM mali yükümlülüğünden düşülürken, Komisyon tarafından varsayılan karbon ücretleri de dikkate alınabilecektir. Yalnızca menşe ülke değil üretim sürecinde herhangi bir üçüncü ülkede ödenen miktarlar da kapsam dahilinde olacaktır.

Bilgilerinize önemle duyurulur.