2025/163 Genel Sirküler

 

SİRKÜLER (2025/163)

                                                                                                                          

  1. Suriyenin Yeniden İmarı Uluslararası Fuarına Destek Tutarı Açıklandı Hakkında Bilgi;
  2. Kanada Sektörel Ticaret Heyeti Hakkında Bilgi;
  3. Rusya Federasyonu/Krokus Fuar Merkezi Hakkında Bilgi;
  4. Expocomer 2026 Fuarı Milli Katılım Organizasyonu Hakkında Bilgi;
  5. Alimentaria & Hostelco Fuarı Hakkında Bilgilendirme ve Katılım Daveti Hakkında Bilgi;
  6. Foodex Japan 2026 Milli Katılım Organizasyonu Hakkında Bilgi;
  7. Brunei'de Üç Proje İçin Yatırım Daveti Hakkında Bilgi;
  8. Madagaskar/İhale Hakkında Bilgi;
  9. Kanada / Anti-Damping ve Telafi Edici Vergi Hakkında Bilgi;
  10. Dijital Ürün Pasaportu Danışma Süreci Sonuç Raporu Hakkında Bilgi; 
  11. Dış Ticaret Talepleri Hakkında Bilgi;

Konularını kapsayan sirkülerimiz bilgilerinize sunulmuştur.

1

SURİYENİN YENİDEN İMARI ULUSLARARASI FUARINA DESTEK TUTARI AÇIKLANDI HAKKINDA BİLGİ;

İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birliklerinden gelen yazıda, 29 Ekim–1 Kasım 2025 tarihleri arasında Suriye'nin Şam şehrinde düzenlenecek olan Suriye'nin Yeniden İmarı Uluslararası Fuarı kapsamında Genel Sekreterliğimizce Milli Katılım organizasyonu gerçekleştirilecektir.

İnşaat ve Altyapı; Enerji–Elektrik, Güneş Enerjisi ve Geleceğin Çözümleri; Sanayi – Üretim Hatları ana sektörlerinde düzenlenecek fuar; yapı, enerji ve sanayi sektöründe faaliyet gösteren firmaların katılımına açık olup, yer kirası, stand konstrüksiyonu, genel tanıtım giderleri ve diğer hizmetler ile teşhir ürünlerinin İstanbul-fuar alanı-İstanbul nakliyesini (m2 başına 0,1 m3 ) içeren katılım bedeli 795 USD/m2 , nakliye hariç katılım bedeli 750 USD/m2 'dir.

Fuar katılımı, T.C. Ticaret Bakanlığı'nın 5973 Sayılı İhracat Destekleri Hakkında Kararının 7'nci maddesi çerçevesinde desteklenecektir. Fuar Kapsamında desteğe esas tutar m2 başına 14.423 TL (mikro ve küçük işletmeler* için 21.635 TL) olarak belirlenmiş olup 571.290 TL'ye kadar destekten yararlanılabilecektir.

Söz konusu fuara iştirak etmek isteyen üyelerimizin, 19 Eylül 2025 Cuma gününe kadar https://tinyurl.com/samimar2025 linkinde yer alan Katılım Formu'nu doldurmaları ve aşağıda belirtilen banka hesabına “Suriye'nin Yeniden İmarı Uluslararası Fuarı Avans Tutarı” açıklaması ile 1.000 USD avans tutarının yatırıldığını gösterir banka dekontunu ali.bilgi@immib.org.tr adresine göndermeleri gerekmektedir.

Not: Yer tahsisleri başvuru sırasına göre değerlendirilecektir.

Ödemenin Yapılacağı Banka Hesap Numarası:

Alıcı: İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri

Banka-Şube: Vakıflar Bankası - İstanbul Güneşli Şubesi

USD IBAN:TR 83 0001 5001 5804 8013 0926 89

Ödeme açıklaması: Suriye'nin Yeniden İmarı Uluslararası Fuarı Avans Tutarı

2

KANADA SEKTÖREL TİCARET HEYETİ HAKKINDA BİLGİ;

Akdeniz Mobilya, Kâğıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği(AKAMİB) tarafından, Ticaret Bakanlığı'ndan onay alınması durumunda, 18 - 22 Ocak 2026 tarihleri arasında Montreal/Kanada'ya Mobilya ve Mobilya Yan Sanayi Sektörüne yönelik Kanada Sektörel Ticaret Heyeti düzenlenecektir.

Ticaret heyeti programı dahilinde, Ticaret Müşavirliklerimizin de desteği ile mobilya ithalatçı, toptancı ve distribütör firmaları ile katılımcı şirketlerimiz arasında ikili iş görüşmelerinin düzenlenmesi planlanmaktadır. Planlanan Taslak Program ve EK A-1 Sektörel Ticaret Heyeti Katılımcı Şirket Talep Yazısı Ek'te yer almaktadır. Katılım sağlayacak firmalarımızın EK A-1 formunu doldurarak tarafımıza iletmesi gerekmektedir.

Anılan heyet organizasyonu İhracat Destekleri Hakkında Karar kapsamında yer alan sektörel ticaret heyeti ve alım heyeti destekleri kapsamında planlanmış olup, katılım bedeli %70 devlet desteği düşülmüş ön destekli olacak şekilde firma başı 1. Kişi tahmini maliyet 1.700 USD aynı firmadan 2. Kişi tahmini maliyet ise 740 USD olarak belirlenmiştir. İhale sonrası net maliyet bildirilecektir.

Heyetin devlet desteği kapsamına alınması için Ticaret Bakanlığı'na başvuru yapılacak olup katılmak isteyen şirketlerin en geç 19 Eylül 2025 Cuma günü saat 14.00'e kadar başvuru yapmaları gerekmektedir. Başvuru yapmak için https://forms.gle/mr5zxsohg46DQUMW6 internet adresinden ulaşılabilecek elektronik başvuru formunun her katılımcı kişi için ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir. Heyet için yeterli katılımcı sayısına ulaşıldığında, AKAMİB tarafından katılımcılara iletilecek bilgiye istinaden ödemeler yapılacaktır.

Ek:

1) Heyet Taslak Programı (1 sayfa)

2) Katılım Şartları (2 sayfa)

3) EK A-1 Sektörel Ticaret Heyeti Katılımcı Şirket Talep Yazısı

3

RUSYA FEDERASYONU/KROKUS FUAR MERKEZİ HAKKINDA BİLGİ;

T.C. Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıda, Moskova Ticaret Müşavirliğinden alınan bir yazıya atıfla, Moskova/Rusya Federasyonu'nda yer alan Expocentre Fuar Merkezi'nin 1 Haziran 2025 tarihinde faaliyetlerini durdurmasını müteakiben gerek sergi alanı büyüklüğü gerekse imkânlarıyla Krokus Fuar Merkezi'nin Moskova ve Rusya genelinde merkezi bir konuma yükselmiş bulunduğu ve Krokus fuar merkezinin fuar eşyası nakliyesinden stant inşasına kadar fuar hazırlıkları için hayati önem arz eden konularda sıkı kurallar uyguladığı, akredite etmediği firmaların fuar alanında hizmet vermesine müsaade etmediği ifade edilmektedir.

Yazıda devamla, Krokus Fuar Merkezi'nde T.C. Ticaret Bakanlığınca desteğe konu edilen fuarlara iştirak eden bazı Türk katılımcıların akredite olmayan stant firmalarından hizmet almaları sonucunda stantlarını teslim alamamaları sebebiyle mağdur oldukları, sipariş edilen standın fuar alanında kurulması için akredite firma gerektiğinden lisans ücreti adı altında ekstradan maliyetler çıkarıldığı veya akredite olmayan kuruluşlarla stant anlaşması imzalayan firmaların durumdan fuar başlangıcına birkaç gün kala haberdar olması sebebiyle stant firması değişikliğine gittikleri ve fahiş fiyatlarla stant yaptırdıkları gibi duyumlar Moskova Ticaret Müşavirliği'ne ulaştığı ifade edilmektedir.

Bu kapsamda, ülkemizden fuarlara bireysel olarak katılan firmalar ile yurt dışı katılım organizasyonu düzenleyen Bakanlığımız resmi organizatörlerinin fuar organizasyonları ve katılımlarını etkin bir şekilde yürütebilmelerini teminen akredite olan kuruluşlarla çalışmalarının önem arz ettiği değerlendirilmektedir. Ayrıca Krokus Fuar Merkezi'nin resmi stant şirketi de bulunmakta olup, buradan da hizmet alınabilmesi ya da anlaşılan ilgili firmaların fuar merkezinde akredite olup olmadıklarının info@buildexpo.ru adresine e-posta göndererek yine bu şirketten teyit edilebilmesi mümkün bulunmaktadır.

4

EXPOCOMER 2026 FUARI MİLLİ KATILIM ORGANİZASYONU HAKKINDA BİLGİ;

İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğinden alınan bir yazıda,10-12 Mart 2026 tarihlerinde Panama'nın Panama City şehrinde düzenlenecek olan "Expocomer 2026” genel ticaret fuarı Türkiye milli katılım organizasyonunun yedinci kez İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği organizasyonunda gerçekleştirilmesi planlandığı bildirilmektedir.

2026 yılında 42. kez düzenlenecek olan ve ağırlıklı olarak tekstil, inşaat, gıda, içecek, ev ve mutfak eşyaları ile kozmetik sektöründen firmaların yer aldığı Expocomer fuarı milli katılım organizasyonuna ilişkin detaylı bilgi ve başvuru formu aşağıdaki linkte yer almaktadır.

Detaylı Bilgi: İKMİB - İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği - Expocomer 2026 Fuarı Milli Katılım Organizasyonu

5

ALİMENTARİA & HOSTELCO FUARI HAKKINDA BİLGİLENDİRME VE KATILIM DAVETİ HAKKINDA BİLGİ;

23 – 26 Mart 2026 tarihlerinde İspanya'nın Barcelona kentinde düzenlenecek olan Alimentaria & Hostelco Fuarı, gıda ve ağırlama sektörünün en önemli uluslararası buluşmalarından biridir.

Türk gıda sektörünün Avrupa ve dünya pazarlarında daha güçlü bir şekilde temsil edilmesi açısından, söz konusu fuar, firmanız için önemli bir fırsat sunmaktadır.

Ek: Fuar Duyurusu

6

FOODEX JAPAN 2026 MİLLİ KATILIM ORGANİZASYONU HAKKINDA BİLGİ;

Ege İhracatçı Birliklerinden gelen yazıda, Japonya'nın Tokyo kentinde, 10-13 Mart 2026 tarihleri arasında Tokyo Big Sight'ta düzenlenecek Foodex Japan 2026 51. Uluslararası Gıda ve İçecek Fuarına Birliklerimizce Türkiye milli katılım organizasyonu gerçekleştirilecektir.

2026 yılında 51.si düzenlenecek Foodex Japan Fuarı, gıda ihtiyacının sadece %40'ını kendisi karşılayabilen ve bu nedenle yılda yaklaşık 80 milyar $ değerinde gıda ithalatı yapan 125 milyon nüfuslu Japonya'da düzenlenmekle birlikte bölgedeki diğer ülkelerin gıda pazarına da hitap eden bir özellik taşımaktadır. Söz konusu fuara, 2025 yılında 68 ülkeden 2.930 firma katılmış ve ziyaretçi sayısı 72.131 olarak gerçekleşmiştir (http://www.jma.or.jp/foodex/en/)

Katılım Ücreti:

Fuara desteksiz m2 katılım bedeli nakliye dahil 1.500 ABD $/m2 nakliye hariç 1.450 ABD$/m²'dir.

Fiyata dahil olan hizmetler:

-Yer kirası, stant inşaatı ve dekorasyonu,

-Sergilenecek ürünlerin nakliyesi (tek yön (gidiş) taze ve dondurulmuş ürünler hariç),

-Temizlik, aydınlatma giderleri, internet bağlantısı hizmetleri

-Fuar basılı-online kataloğunda ve EİB Genel Sekreterliğince hazırlanan katalogda yer alma,

-Reklam ve tanıtım hizmetleri

-Stantlara ikram hizmetleri

Başvuru ve Ödemeler:

Fuara katılmak isteyen firmaların talep edilen m2'ye karşılık gelen katılım tutarının %50'si tutarındaki peşinat ödeme dekontu ile birlikte aşağıdaki bağlantıda yer alan başvuru formunun ve sözleşmenin online olarak doldurulup, çıktısının her sayfası kaşe-imzalı (Firmayı temsil ve ilzama yetkili kişi veya kişilerce) olarak, en geç 22 Eylül 2025 Pazartesi günü mesai saati bitimine kadar foodex@eib.org.tr e-posta adresine ve akabinde asıllarını imza sirküleri fotokopisi ile birlikte kargo ile göndermeleri gerekmektedir.

Başvuru formuna ulaşmak için tıklayınız.

Sözleşmeye ulaşmak için tıklayınız.

Bilgilendirme dosyasına ulaşmak için tıklayınız.

İrtibat: Ege İhracatçı Birlikleri / Kazım YILANLIDAĞ – Sena ORTAKIŞLALI (Tarım 2 Şubesi)

Tel: 0232 488 60 00 - Dahili: 1304 / 2223 E-Posta: foodex@eib.org.tr

7

BRUNEİ'DE ÜÇ PROJE İÇİN YATIRIM DAVETİ HAKKINDA BİLGİ;

Ticaret Bakanlığından alınan yazıda, Brunei Darusselam Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan ekli duyurularda, anılan ülkenin üç bölgesinde tasarım, inşaat, finans, işletme ve bakım hususlarında faaliyet göstermek üzere firma ve kuruluşlarımıza yatırım daveti iletildiği bildirilmektedir.

Anılan yazıda devamla, başvuru için gerekli olan Niyet Beyanı Belgesi'nin (Expression of Interest - EOI) temini için, ilgilenen yatırımcılarımızın eoi.dil@mod.gov.bn adresine, ilgili projenin tam ismini konu başlığı şeklinde yazarak e-posta gönderebileceği bildirilmiştir.

Ek: Brunei'de üç proje için yatırım davetleri

8

MADAGASKAR/İHALE HAKKINDA BİLGİ;

T.C. Ticaret Bakanlığı tarafından Birliğimize iletilen yazı kapsamında, Madagaskar'da açılan bir ihaleye ilişkin duyuru tarafımıza bildirilmiştir.

Söz konusu ihaleye ilişkin detaylı bilgi, ekte yer almaktadır. Konuya ilgi duyan üyelerimizin ilave bilgi talepleri için Madagaskar Antananarivo Ticaret Müşavirliğimizle iletişime geçmeleri önemle tavsiye olunur.

Ek: Madagaskar İhale Duyurusu

9

KANADA / ANTİ-DAMPİNG VE TELAFİ EDİCİ VERGİ HAKKINDA BİLGİ;

T.C. Ticaret Bakanlığından gelen yazıda, Malumları olduğu üzere, Kanada tarafından ülkemiz menşeli, korozyona dayanıklı çelik ürünler ithalatına karşı anti-damping ve telafi edici vergi önlemleri uygulanmaktadır.

Mezkur önlemler kapsamında Kanada Uluslararası Ticaret Mahkemesi (CITT) tarafından 9 Eylül 2025 tarihinde bir nihai gözden geçirme soruşturması başlatılmıştır. Bu çerçevede, Kanada Sınır Hizmetleri Ajansı (CBSA), tarafından önlemin kaldırılması halinde damping ve sübvansiyonun devam edip etmeyeceği incelenecek olup, CBSA'in dampingin ve sübvansiyonun devam edeceğine hükmetmesi halinde CITT tarafından önlemin kaldırılması durumunda devam edecek damping ve sübvansiyonun yerli üreticiler nezdinde zarara yol açmasının olası olup olmadığını inceleyecektir. CITT'nin de paralel bir karar vermesi halinde önlemin devam etmesinin gerekli olduğuna hükmedilecektir. İki kurumdan birinin aksi bir karar vermesi halinde önlemlerin yürürlükten kaldırılması söz konusu olacaktır.

Söz konusu açılış bildirimi ve soruşturma takvimine ilişkin bilgi https://decisions.citt-tcce.gc.ca/citt-tcce/ra/en/item/18633/index.do adresinde yer almaktadır.

10

DİJİTAL ÜRÜN PASAPORTU DANIŞMA SÜRECİ SONUÇ RAPORU HAKKINDA BİLGİ;

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'den alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığından gelen yazıya atfen, Avrupa Komisyonu tarafından Dijital Ürün Pasaportu (Digital Product Passport-DPP) hizmet sağlayıcılarının işleyişine ilişkin kuralları belirleyecek bir yetki tüzüğü kabul edilmesine yönelik bir kamu istişaresi başlatıldığı bildirilmiş olup İlgi'de kayıtlı yazımızda iletilmişti.

Bu defa, 1 Temmuz 2025 tarihi itibarıyla tamamlanan süreçte elde edilen veriler ışığında, 26 Ağustos 2025 tarihinde bir rapor yayınlandığı bildirilmiş olup, raporun bir örneği Ek'te yer almaktadır.

Danışma sürecinde, tespit edilen sorunlara yönelik çözümler hakkında paydaşların görüşlerinin toplanması ve elde edilen bulguların yetki devri tüzüğünün oluşturulmasına katkı sağlamasının amaçlandığı bildirilmiştir. Danışma sürecinde 275 yanıta erişilmiş olup, bunlardan 146'sı özel sektör ve 75'i iş dernekleridir. Boyut açısından bakıldığında, kamu istişaresine yanıt veren şirketlerin %39,8'i büyük ölçekli olup, bunu %28,8 ile mikro şirketler, %17,8 ile küçük şirketler ve %13,7 ile orta ölçekli şirketlerin takip ettiği ifade edilmektedir

Katılımcıların, DPP ekosistemi içinde üstlendikleri ya da üstlenmeyi düşündükleri rol bakımından dağılımına bakıldığında; katılımcıların %33,5'inin potansiyel DPP hizmet sağlayıcısı, %29,5'nin Sorumlu Ekonomik Operatör (rEO- üreticiler, yetkili temsilciler, ithalatçılar, distribütörler, bayiler ve sipariş karşılama hizmet sağlayıcıları), %32,4'ünün ise diğer değer zinciri katılımcıları veya paydaşlar (müşteriler, profesyonel tamirciler, bağımsız işletmeciler, yenileyiciler, yeniden üreticiler, geri dönüştürücüler, piyasa gözetim ve gümrük otoriteleri, sivil toplum kuruluşları, araştırmacılar, sendikalar, Komisyon veya onların adına hareket eden herhangi bir kuruluşu) olarak dağıldığı görülmektedir.

Bu kapsamda, raporda elde edilen bulgular aşağıda özetlenmektedir:

• Bilgi işlem teknolojilerinin nasıl kullanıldığına yönelik olarak alınan cevaplarda; ekonomik operatörlerin %54,3'ünün kendi iç kaynakları ve dışarıdan alım imkanlarını birlikte kullandığı hibrit bir sistemi tercih ettikleri; dışarıdan hizmet alımı ile temin edilen bilgi işlem teknolojilerinin maliyetinin şirket cirosunun %1-5'ine tekabül ettiği;

• DPP sisteminin güvenilirliğine ilişkin beklentileri değerlendirmek amacıyla, 365 gün üzerinden DPP erişilebilirliği için kabul edilebilir en düşük seviye olarak %99 kesintisiz erişim talep edildiği;

• Bu seviyenin sağlanması için alınması planlanan önlemlerin, izleme ve uyarı, ölçeklenebilir altyapı, yedekli sunucu temini, dağıtılmış hizmet reddi koruması, yük dengeleme ve yedekli kümeleme şeklinde sıralandığı;

• Sorumlu ekonomik operatörlerin, ithalat, satış veya geri dönüşüm gibi kritik iş anlarında DPP verilerine erişememenin olası finansal etkilerini şimdiden tahmin edemedikleri;

• Tercih edilen veri paylaşım yöntemi (e-posta, Excel gibi manuel, API'ler gibi otomatik veya her ikisinin birleşimi) çerçevesinde; DPP hizmet sağlayıcılarının %47,8'isinin tamamen otomatik çözümleri seçtiği ve %52,2'sinin manuel ve otomatiği birleştiren hibrit modelleri tercih ettiği; sorumlu ekonomik operatörlerin ise %51,9'unun hibrit ve %45,7'sinin otomasyonu tercih ettiği;

• DPP hizmet sağlayıcılarının sorumlu ekonomik operatörlere sunabileceği ilave katma değerli hizmetler kapsamında; DPP bilgilerinin güncellenmesini sağlama, DPP'lerin depolanması, raporlama araçları ve hizmetleri sunma, DPP'nin Dijital Ürün Pasaportu siciline kaydedilmesi, DPP verilerine ilişkin sorgulama hizmetleri, benzersiz tanımlayıcılar oluşturma, veri taşıyıcının oluşturulması seçeneklerinin tercih edildiği;

• Siber güvenlik önlemlerine ilişkin olarak; DPP hizmet sağlayıcılarının %78,3'ü ve ekonomik operatörlerin %46,9'unun bilgi teknolojilerinde halihazırda siber güvenlik standartları uyguladıkları;

• DPP'nin yedi farklı özelliğinin değerlendirilmesi bağlamında; ekonomik operatörler ve DPP hizmet sağlayıcılarının, kullanıcı dostu olması, veri güvenliği, hakları erişim imkânı ve siber dayanıklılık özelliklerini “çok önemli” olarak nitelendirirken, destek hizmetleri ve otomasyon ve bağlantı gibi birden fazla hizmet sunma özelliklerinin “önemli” olarak değerlendirildiği;

• Sertifika şemaları kapsamında; DPP hizmet sağlayıcılarının sertifikalandırılmasının aşırı önemli bulunduğu, ekonomik operatörlerin, ilave maliyete katlanma istekliliğinin düşük kaldığı; DPP hizmet sağlayıcıları için en uygun sertifikalandırma süreci için ise katılımcıların %27,6'sinin kendi beyanları ve akredite bir kurumdan belgelendirmenin birlikte olacağı hibrit bir modeli, %22,5'inin Komisyon tarafından akredite edilen Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları tarafından verilen sertifikalandırma ve %19,3'ünün Üye Devletlerin ulusal akreditasyon kuruluşları aracılığıyla akredite ettiği Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları tarafından verilen sertifikalandırma yöntemini tercih ettiği hususları tespit ettiği iletilmektedir.

Bu çerçevede, kamu istişare sürecinden elde edilen bulgulardan, DPP sisteminin etkin ve güvenilir işleyebilmesi için yüksek erişilebilirlik sağlayacak güçlü bir altyapıya sahip olması gerektiği; aynı zamanda kullanıcı dostu bir ara yüzle tasarlanması; veri güvenliğinin sağlanması; veri alışverişinde hem otomatik hem de hibrit çözümlere yer verilmesi gibi hususların öne çıktığı aktarılmaktadır. Anılan endişelerin giderilmesinin farklı aktörlerin uyumunu kolaylaştıracağı ve DPP hizmet sağlayıcılarının sertifikasyon süreciyle güvence altına alınması ile şeffaflığın ve paydaşlar arasında güvenin artırılacağı anlaşıldığı aktarılmaktadır.

Ek: Kamuoyu İstişaresine İlişkin Rapor (9 Sayfa)

11

DIŞ TİCARET TALEPLERİ HAKKINDA BİLGİ;

En güncel dış ticaret taleplerine Ticaret Bakanlığına ait www.ticaret.gov.tr adresli web sitesi üzerinden https://distalep.ticaret.gov.tr adresindeki Dış Talepler Bülteni başlığı altından birliğimize üye olduğunuz sicil no ve vergi numaranızla giriş yaparak ulaşabilirsiniz.

- Mezkur bültenin potansiyel ihracat imkanlarını yakalayabilmelerini teminen firma yetkilileri tarafından düzenli takip edilmesi,

 - Müşavirler tarafından sisteme girişi yapılan şirket temsilcileriyle doğrudan iletişime geçilmesi,

- Talebe ilişkin varsa diğer soruların ilgili Müşavirliğe yöneltilmesi,

- Kendilerine ulaşan üçüncü taraflara ilişkin dikkatli olunması gerekmektedir.