2025/143 Genel Sirküler

SİRKÜLER (2025/143)

                                                                                                                       

  1. Fuar Duyurusu (II. Türk Ticaret Fuarı) Hakkında Bilgi;
  2. Seafood Expo Global 2026 Milli Katılım Organizasyonu Hakkında Bilgi;
  3. Fuar Duyurusu (MIHAS 2025) Hakkında Bilgi;
  4. Suriye'nin Yeniden İmarı Uluslararası Fuarı Hakkında Bilgi;
  5. 3. Venezuela Türk İhraç Ürünleri Fuarı Hakkında Bilgi;
  6. Sürdürülebilir Ekonomik Kalkınma İçin Sanayi Ortaklığı/Proje Teklifleri Hakkında Bilgi;
  7. Temiz Sanayi Mutabakatı Devlet Yardımları Çerçevesi Hakkında Bilgi;
  8. Kanada / Çelik Çember / Anti-Damping Soruşturması Hakkında Bilgi;
  9. Kanada / Karbon ve Alaşımlı Çelik Teller Anti-Damping Soruşturması Hakkında Bilgi;
  10. Afganistan'ın Kalite Kontrol Laboratuvar Malzemeleri İçin Fiyat Teklifi Talebi Hakkında Bilgi;
  11. Section 232 Türev Ürünleri Listesine Yapılan Eklemeler Hakkında Bilgi; 
  12. Dış Ticaret Talepleri Hakkında Bilgi;

Konularını kapsayan sirkülerimiz bilgilerinize sunulmuştur.

1

FUAR DUYURUSU (II. TÜRK TİCARET FUARI) HAKKINDA BİLGİ;

Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıda, Rabat Ticaret Müşavirliğinden alınan bir yazı ve İslam Ticareti Geliştirme Merkezi'nden (ICDT) alınan Nota ve eki mektuba atıfla, Komorlar Birliği'nin bağımsızlığının 50. yıl dönümünü kutlamak amacıyla, 26-29 Ağustos 2025 tarihlerinde Moroni'de Komorlar Ulusal Yatırım Teşvik Ajansı (ANPI) tarafından Komorlar Birliği Başkanı Sayın Azali Assoumani'nin himayesinde "Komorlar Birliği 3. İş Fuarı"nın (Business in Komor 2025) gerçekleştirileceği iletilmekte ve söz konusu fuarın amacının, İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) üyesi devletlerden yatırımcı çekmek olduğu, ayrıca, İİT üyesi ülkelerin aralarında ekonomik ve ticari ortaklıkları geliştirmeyi ve bölgesel entegrasyon çabalarının desteklemesinin hedeflendiği belirtilerek aşağıda isim, ünvan ve iletişim bilgileri verilen yetkililerle bilgi için irtibat kurulabileceği ifade edilmektedir.

Nadjati Soidiki, ANPI Genel Müdürü 

Cep Telefonu: +269 323 47 38 

E-posta: n.soidiki@investcomoros.ne  

Web Sitesi: www.investcomoros.net

Sidi Baba Ahmed Youra, ICDT'de Ticareti Geliştirme Sorumlusu

Tel: +212 522 314 974 

Faks: +212 522 310 110 

Cep Telefonu: +212 662 153 747 

E-posta: youra@icdt-oic.org: jcdt@icdt-oic.org  

Web Sitesi: www.icdt-cidc.org

2

SEAFOOD EXPO GLOBAL 2026 MİLLİ KATILIM ORGANİZASYONU HAKKINDA BİLGİ;

 

İstanbul İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğinden gelen yazıda, Barselona/İspanya'da 21-23 Nisan 2026 tarihleri arasında gerçekleştirilecek olan Seafood Expo Global – Global Su Ürünleri 2026 fuarına yönelik olarak 20.kez Türkiye Milli Katılımı organize edilecektir.

Su ürünleri sektöründe dünyanın en önemli fuarı olan ve 2026 yılında 32. kez düzenlenecek Seafood Expo Global, 2025 yılında, 87 farklı ülkeden 2.187 katılımcı firma ile 35.000 ziyaretçiye ev sahipliği yapmıştır. Muhtelif deniz ürünleri üreticisi ve ihracatçısı 19 Türk firması, 657 m2'lik alanda, Türkiye Milli Katılımı ile Türkiye adına yakışır bir ortamda ürünlerini ziyaretçilere sunma imkânı bulmuştur.

Çok çeşitli deniz ürünlerinin sergilendiği bahse konu fuar ile ilgili detaylı sirküler, başvuru formu ve sözleşme ekte yer almaktadır.

Fuara katılmayı planlayan üyelerimizin, ekteki başvuru formunu ve fuar sözleşmesini doldurarak, 5 Eylül 2025 Cuma günü mesai saatleri bitimine kadar İstanbul İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği suurunleri@iib.org.tr e-posta adresine göndermeleri hususunu bilgilerinize arz ederim.

Bilgi için irtibat:

Su Ürünleri-Yaş Meyve Koordinasyon Şubesi

Tel: 0212 454 07 78 – 0212 454 05 88- 0212 454 06 47

Faks: 0212 454 05 01 – 02

E-Mail: suurunleri@iib.org.tr

Ek: SEG 2026 Fuar Sirküleri, Başvuru Formu, Katılımcı Sözleşmesi (9 sayfa)

3

FUAR DUYURUSU (MIHAS 2025) HAKKINDA BİLGİ;

 

Dışişleri Bakanlığı tarafından iletilen yazıda, 17-20 Eylül 2025 tarihleri arasında Malezya'nın Kuala Lumpur şehrinde düzenlenecek olan 21. Uluslararası Helal Ticaret Fuarı (MIHAS) hakkında bilgilendirme yapılmıştır.

Dünyanın en büyük helal ticaret fuarları arasında yer alan MIHAS'a 2024 yılında 66 ülkeden 2.000'den fazla katılımcı ve 43.000'i aşkın ziyaretçi katılmış, fuarda yaklaşık 1 milyar ABD Doları tutarında satış gerçekleşmiştir.

Fuara katılmak isteyen firmalarımız için davetiye ve fuar broşürü ekte sunulmuştur. Konuyla ilgilenen üyelerimizin değerlendirme yapmaları ve gerekli işlemleri başlatmaları hususunda bilgilerinize arz ederiz.

Ekler:

1- 21. Uluslararası Helal Ticaret Fuarı - Brochure MIHAS 2025

2- 21. Uluslararası Helal Ticaret Fuarı MIHAS - Davet Yazısı

4

SURİYE'NİN YENİDEN İMARI ULUSLARARASI FUARI HAKKINDA BİLGİ;

 

Dışişleri Bakanlığı'ndan alınan yazıda, "Suriye'nin Yeniden İmarı Uluslararası Fuarı"nın 29 Ekim-1 Kasım 2025 tarihlerinde Şam Uluslararası Fuar Merkezi'nde düzenleneceği, fuara çeşitli ülkelerden şirket temsilcileri ve yatırımcıların davet edildiği; fuarın koordinasyonundan Suriyeli yetkili Basil Al-Sayed'in (Telefon: +963 988 450 400) sorumlu olduğu belirtilmekte olup fuara ilişkin sunum örneği ekte sunulmaktadır.

Ek: Sunum

5

3. VENEZUELA TÜRK İHRAÇ ÜRÜNLERİ FUARI HAKKINDA BİLGİ;

 

Akdeniz İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğinden gelen yazıda, 13-15 Kasım 2025 tarihleri arasında Karakas / Venezuela'da “Venezuela Türk İhraç Ürünleri Fuarı” nın 3. kez Akdeniz İhracatçı Birlikleri tarafından yapılması planlanmaktadır. Söz konusu fuar tüm sektörleri kapsamaktadır: tarım makineleri, gıda (şekerleme, bisküvi, un, unlu mamüller, makarna, kuru gıda, konserve, alkollü-alkolsüz içecekler), temizlik malzemeleri, hijyenik ürünler, kişisel bakım ürünleri, tekstil, hazır giyim, kozmetik, mutfak malzemeleri, elektrikli ev aletleri, kimyevi maddeler, demir-demir dışı, mobilya-kağıt orman ürünleri…vb.

Fuara katılmak isteyen firmaların online başvuru formunu doldurmaları ve başvurunun kabul edilmesi için Ek'te belirtilen banka hesabına toplam katılım bedelinin %50'sinin yatırılması gerekmektedir

Online Başvuru Formu: 3. Venezuela Türk İhraç Ürünleri Fuarı

Katılım Bedeli: Tahmini 626US$ /m2 (nakliye hariç) Tahmini 728US$ /m2 (nakliye dahil, tek yön ve havayolu nakliye yapılacaktır)

NOT 1: Stant talepleri minimum 12m2 olacaktır. Başvurunuzu 12m2, 18 m2, 24m2, 30m2 .. vb. (6'nın katları şeklinde) olarak yapabilirsiniz. Nakliye hakkı 12m2 için 65kg olacaktır. M2 talebine göre doğru orantılı şekilde arttırılacaktır. Örneğin 18 m2 başvuruda nakliye hakkı 97,5kg olarak hesaplanmaktadır.

NOT 2: Başvuru yapan firmalar söz konusu fuara yönelik olarak temsilcileri için uçak ve konaklama hizmeti satın almadan önce muhakkak fuar@akib.org.tr adresine e-posta göndererek AKİB yetkilisinden teyit alması önem arz etmektedir.

Katılım bedeline;

• Yer kirası,

• Özel stant konstrüksiyonu,

• Stant genel ve günlük temizlik hizmeti,

• Reklam, tanıtım hizmetleri

• M2 baz alınarak ücretsiz fuar giriş kartı

• Elektrik ve internet bağlantısı,

• Genel Sekreterliğimizce hazırlanan firma broşüründe yer alma

• Stantlara ikram (çay-kahve-kurabiye- çerez ) hizmetleri

Fuarın, “5973 sayılı Karar” çerçevesinde T.C. Ticaret Bakanlığı tarafından onaylanması durumunda katılımcı firmaların stant alanının metrekare cinsinden büyüklüğü dikkate alınmak suretiyle T.C. Ticaret Bakanlığı tarafından metrekare başına belirlenen birim fiyat üzerinden 571.290 Türk Lirası'na kadar desteklenecektir.

Ek: Ödeme Bilgileri ve Katılım Şartları

6

SÜRDÜRÜLEBİLİR EKONOMİK KALKINMA İÇİN SANAYİ ORTAKLIĞI/PROJE TEKLİFLERİ HAKKINDA BİLGİ;

 

Türkiye İhracatçılar Meclisinden alınan bir yazıda, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından alınan bir yazıya atıfla, ülkemizin Birleşik Arap Emirlikleri, Mısır, Ürdün, Bahreyn ve Fas'ın üyesi olduğu Sürdürülebilir Ekonomik Kalkınma İçin Sanayi Ortaklığına, 8-9 Şubat 2025 tarihlerinde Katar'da gerçekleştirilen Üst Komite (Bakanlar) Toplantısı'nda Katar ile birlikte üye olduğu ifade edilmektedir.

Ortaklık kapsamında; üye ülkeler arasında ortaklık tarafından belirlenen iş birliği alanlarında (ilaç, tarım, gıda, gübre, kimyasallar, plastik ve türevleri, metaller, madenler ve türevleri ile tekstil) faaliyet gösteren üretici firmaların bir araya getirilmesi ve bu firmaların ortak yatırım, tedarik ve ticaret gibi ihtiyaç duydukları alanlarda iş birliği yapmaları hedeflenmektedir.

Bu doğrultuda, ortaklığın tanıtılması ve ülkemizdeki ilgili sektörlerde faaliyet gösteren firmaların bilgilendirilmesi amacıyla, 11 Haziran 2024 ve 20 Mart 2025 tarihlerinde firmaların katılımıyla çalıştaylar düzenlenmiştir. Çalıştaylara katılım sağlayan firmalardan gönderilen proje teklifleri Ortaklık Sekretaryası ile paylaşılmış, bu projelerden bazıları kısa listeye alınarak, üye ülkelerdeki potansiyel ortak firmalarla paylaşılmıştır. Ancak, katılımcı ülkelerden ve Ortaklık Sekretaryasından alınan geri bildirimlerde; ülkemiz tarafından sunulan projelerin maliyet tutarlarının görece düşük kaldığı, gelen proje tekliflerinin daha çok Türkiye'de gerçekleştirilecek yatırımlar için finansman arayışına yönelik olduğu, projelerde yatırım yapılması istenen ürünlerin çoğunlukla henüz Ar-Ge aşamasında bulunduğu ve nihai ürün niteliğinde olmadığı ifade edilmiştir.

Bu çerçevede, anılan Ortaklığın yukarıda belirtilen sektörlerde faaliyet gösteren büyük ölçekli firmalara yeniden duyurulmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Ortaklık Sekretaryası; proje başvurusunda bulunacak firmaların en az 50 milyon ABD Doları değerinde yatırım gerektiren proje teklifinde bulunmalarını, projelerde yer alacak ürünlerin Ar-Ge aşamasında değil nihai ürün aşamasında olmasını ve bu nihai ürünlerin üye ülkeler arasında tedarik ve ticarete konu olabilecek nitelikte olması gerektiğini vurgulamıştır. Bu kapsamda, Ortaklığın yapısını anlatan sunum, ortaklığa ilişkin bilgi notu ve proje teklifi için doldurulması gereken doküman ekte sunulmaktadır. Proje tekliflerinin ilgili dokümana işlenerek coktarafli@sanayi.gov.tr e-posta adresine iletilmesi gerekmektedir.

Ek:

1- Sürdürülebilir Ekonomik Kalkınma için Sanayi Ortaklığı Sunumu (8 Slayt)

2- Sanayi Ortaklığı Proje Formu (2 Slayt)

3- Ürdün Proje Teklifleri (3 Sayfa)

7

TEMİZ SANAYİ MUTABAKATI DEVLET YARDIMLARI ÇERÇEVESİ HAKKINDA BİLGİ;

 

Türkiye İhracatçılar Meclisinden alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığından alınan yazıya atfen, Avrupa Birliği'nin (AB) “Temiz Sanayi Mutabakatı” hedefleri doğrultusunda Avrupa Komisyonu tarafından oluşturulan Devlet Yardımları Çerçevesi'ne (Clean Industrial Deal Accompanying State Aid Framework – CISAF) ilişkin düzenlemenin, 4 Temmuz 2025 tarihli AB Resmî Gazetesi'nde yayımlandığı bildirilmektedir.

Anılan düzenleme ile Üye Devletlerin belirli yatırım alanları ve hedefler kapsamında AB devlet yardımı kurallarıyla uyumlu şekilde destek mekanizmaları oluşturabilmelerine imkân tanınmakta; bu çerçevede, temiz sanayinin teşvik edilmesi amacıyla sunulan yardım programlarının Avrupa Komisyonu tarafından onaylanarak bireysel yardım uygulamalarının daha hızlı şekilde yürürlüğe girmesi sağlanmaktadır.

2022 yılından bu yana yürürlükte olan Geçici Kriz ve Geçiş Çerçevesi'nin (Temporary Crisis and Transition Framework) yerini alan CISAF'ın, 31 Aralık 2030 tarihine kadar geçerli olması ve bu sayede Üye Devletler ile işletmelere uzun vadeli öngörülebilirlik sağlaması öngörülmektedir.

Bu bağlamda CISAF'ta aşağıdaki hususlar ön plana çıkmaktadır.

• Temiz enerji yayılımı için 'hızlı geçiş' uygulaması: Yenilenebilir enerjiye ve düşük karbonlu yakıtlara yönelik destekleri içeren uygulama ile yenilenebilir enerji programlarının hızlı bir şekilde devreye alınabilmesini sağlamak amacıyla prosedürler basitleştirilmiştir. Mavi ve yeşil hidrojen gibi düşük karbonlu yakıtlar için sağlanan destek sayesinde, daha verimli veya uygun maliyetli çözümlerin henüz mümkün olmadığı, “karbonsuzlaştırılması zor” sektörlerdeki şirketlerin dönüşümü kolaylaştırılacaktır.

• Esneklik önlemleri ve kapasite mekanizmalarına ilişkin yeni kurallar: Üye Devletlere, rüzgar ve güneş enerjisi gibi kesintili yenilenebilir elektrik kaynaklarının, enerji arzına entegre edilmesini sağlayacak ek araçlar sunulmaktadır. Üye Devletlerin elektrik sağlayıcılarına yedek kapasiteyi korumaları için ödeme yaptığı 'hedef model' kapasite mekanizmaları tanımlanmakta ve bu tasarımlar hızlı onay sürecine tabi olabilmektedir.

• Enerji yoğun kullanıcılar için elektrik maliyeti desteği: Üye Devletler, uluslararası ticarete açık ve üretim süreçlerinde yoğun şekilde elektriğe bağımlı sektörlerde faaliyet gösteren şirketlere elektrik fiyat desteği sağlayabilecektir. Bu desteğin karşılığında şirketlerden karbonsuzlaşma yatırımları yapmaları istenecektir.

• Karbon azaltımı ve enerji verimliliğini artıran teknolojilere esnek destek mekanizması: Elektrifikasyon, hidrojen, biyokütle, karbon yakalama - kullanım - depolama gibi geniş bir karbon azaltımı teknolojileri yelpazesine destek verilmesine imkân tanınmaktadır. Bu çerçevede, 200 milyon Avro'ya kadar projeler için önceden belirlenmiş yardım miktarları, finansman açığı esas alınarak ya da rekabete dayalı teklif süreci yöntemleriyle destek sağlanabilecektir.

• Temiz teknoloji üretimi için destek ile Net Sıfır Sanayi Yasası: Anılan Yasa ile belirlenen teknolojilere yönelik tüm üretim projeleri için destek programları, Avrupa dışına kayma riski taşıyan net sıfır teknoloji üretim projelerine bireysel destek ve temiz teknolojilerin üretimi için gerekli kritik hammaddelerin üretimi ve işlenmesine destek sağlanması, mevzuat kapsamına alınmıştır.

Öte yandan, Avrupa'nın farklı bölgeleri arasında uyumu sağlamak amacıyla, Üye Devletler bölgesel yardım haritalarında tanımlanan daha az gelişmiş bölgelerdeki projelere daha yüksek oranlı destek verebilecektir. İlaveten, Üye Devletlerin temiz teknoloji ürünlerine olan talebi teşvik etmek için vergi indirimi gibi destekler sağlamasına olanak tanınmaktadır.

Kamu ve özel yatırımların birlikte hareket etmesi gerekliliği göz önüne alınarak, Üye Devletlerin, çerçeve kapsamında yer alan projelere yönelik olarak, özel yatırımları riskten arındırmaya yönelik önlemler almasının önü açılmaktadır. Bu destek; uygun projeleri içeren bir portföyü yönetecek özel bir fona veya özel amaçlı bir kuruluşa sağlanacak sermaye, kredi ve/veya garanti şeklinde olabilecektir.

Bu kapsamda, CISAF kapsamında verilecek destekler ve oranlarını gösterir liste ekte iletilmektedir.

Diğer yandan, yukarıda anılan CISAF kapsamındaki vergi düzenlemeleri doğrultusunda, Avrupa Komisyonu tarafından 2 Temmuz 2025 tarihinde vergi teşviklerine ilişkin bir tavsiye kararı yayımlanmıştır. Anılan tavsiye kararı çerçevesinde, TSM hedeflerine katkı sağlanmasını teminen vergi teşviklerinin tasarımı ve uygulanması süreçlerinde dikkate alınması gereken ortak yönlendirici ilkeler ortaya konulmakta olup, konuya ilişkin ayrıntılar aşağıda aktarılmaktadır.

Komisyon tavsiye belgesinde yer verilen öneriler aşağıda özetlenmektedir:

1) Temiz teknolojilerde yeterli üretim kapasitesini ve sanayinin karbonsuzlaştırılmasını sağlamak için vergi kredileri:

Üye Devletlere, nihai ürünler, ana özel bileşenler ve kritik hammaddeler için ilave üretim kapasitesi oluşturan yatırım projelerine yönelik olarak vergi kredisi şeklinde vergi indirimi sağlamaları tavsiye edilmektedir. Bu yardımların tutarının, yatırım projesinin belirlenen yardım bölgesi dışında gerçekleşmesi durumunda proje başına 150 milyon Avro'yuve uygun maliyetlerin en fazla %15'ini aşmaması gerekmektedir. Eğer yatırım projesi belirli yardım bölgesinde gerçekleşiyorsa, yardım miktarı proje başına 200 milyon Avro veya 350 milyon Avro olabilir ve maliyetlerin en fazla %20'si veya %35'i oranında yardım sağlanabilir.

Ayrıca, CISAF kapsamında, projeler KOBİ'ler tarafından yürütüldüğünde yardımlar artırılabilecektir.

2) Sera gazı emisyonlarını azaltan veya sanayi faaliyetlerinin enerji verimliliğini artıran yatırımlar için vergi avantajları:

Özellikle İklim Yasası ile uyumlu kurumsal dönüşüm planlarını uygulayan ve açıklayan şirketlere yönelik, sera gazı emisyonlarını azaltan veya enerji verimliliğini artıran yatırımlar için vergi kredisi şeklinde vergi indirimi sağlanması tavsiye edilmektedir. Bu yardımların tutarının proje başına 200 milyon Avro'yu aşmaması, yardım yoğunluğunun ise yatırım türüne bağlı olarak %20 ile %60 arasında değişmesi öngörülmektedir. Ayrıca, CISAF kapsamında, projeler KOBİ'ler tarafından yürütüldüğünde yardımlar artırılabilecektir.

3) Dayanıklılığa katkıda bulunan yatırım projeleri için artırılmış vergi kredileri:

Üye Devletlere, dayanıklılık politikası hedeflerini destekleyen yatırım projelerine yönelik olarak daha yüksek vergi kredileri sağlamaları tavsiye edilmektedir. Bu amaçla, olabilecek proje türleri şu şekilde sıralanmaktadır:

a) Tek bir üçüncü ülkeye yüksek düzeyde bağımlı olan net sıfır nihai ürün ya da net sıfır ana özel bileşen üretimini amaçlayan yatırım projeleri;

b) Net Sıfır Sanayi Yasası (NZIA) kapsamında belirlenen stratejik projeler;

c) NZIA kapsamında Üye Devletler tarafından belirlenmiş bir net sıfır teknoloji hızlandırma vadisi içinde yer alan Yatırım projeleri;

d) İnovasyon Fonu tarafından olumlu değerlendirilmiş ve Strategic Technologies for Europe Platform (STEP) Tüzüğü kapsamında “Egemenlik Mührü” (Sovereignty Seal) ile ödüllendirilen projeler;

e) Kritik Hammadeler Yasası uyarınca stratejik proje olarak tanınlanan yatırım projeleri.

4) Temiz teknoloji ekipmanlarına yönelik talebi desteklemek amacıyla vergi açısından tam ve anında giderleştirme dahil hızlandırılmış amortisman uygulaması:

Üye Devletlere, temiz teknoloji ekipmanlarının satın alınması veya kiralanması için bir vergi dönemi içinde yapılan harcamaların hızlandırılmış amortisman yoluyla, tercihen tam ve anında giderleştirme şeklinde, vergisel olarak indirilebilmesine imkân tanımaları tavsiye edilmiştir. Tam ve anında giderleştirme mümkün değilse, uygun maliyetlerin en az %30'unun edinme yılında gider olarak yazılabilmesine olanak sağlanması sözkonusu olacaktır. Bahsekonu varlıkların yeni olması, uygulama şartlarından birisi olup, şirket filoları için sıfır emisyonlu araçların da hızlandırılmış amortisman kapsamına alınması mümkündür.

5) Dayanıklılığa katkıda bulunan temiz teknoloji ekipmanı edinimi için artırılmış hızlandırılmış amortisman:

Üye Devletlere, dayanıklılığa katkı sağlayan temiz teknoloji ekipmanlarının satın alınması veya kiralanmasına ilişkin maliyetler için en geniş hızlandırılmış amortisman rejimini sağlamaları tavsiye edilmektedir.

Bu doğrultuda, Üye Devletlerin 31 Aralık 2025 tarihine kadar, Komisyon tavsiyelerinin uygulanmasına yönelik olarak yürürlüğe koydukları ya da duyurdukları önlemler ile hâlâ yürürlükte olan benzer önlemleri ve bunlardaki değişiklikleri Avrupa Komisyonu'na bildirmelerinin beklendiği belirtilmektedir.

Ek: CISAF Destek Listesi (7 Sayfa)

8

KANADA / ÇELİK ÇEMBER / ANTİ-DAMPİNG SORUŞTURMASI HAKKINDA BİLGİ;

T.C. Ticaret Bakanlığından alınan yazıda, Bilindiği üzere, Kanada tarafından ülkemizin yanı sıra Çin, Güney Kore ve Vietnam menşeli “Çelik Çember (Steel Strapping)” ithalatına karşı bir anti-damping soruşturması ile Çin menşeli anılan ürünler ithalatına karşı bir sübvansiyon soruşturması yürütülmektedir.

Bu çerçevede, Kanada Uluslararası Ticaret Mahkemesi'nden (Canadian International Trade Tribunal - CITT) alınan bildirim ile, anılan Mahkemenin yürüttüğü ön zarar incelemesi neticesinde verilen, dampingli ithalatın yerli sanayide zarar tehdidi oluşturduğuna dair makul göstergelerin mevcut olduğuna dair karara ilişkin Gerekçeli Karar (Ek 1) iletilmiştir.

Öte yandan, dampingin mevcudiyetine yönelik yürütülen ön soruşturma kapsamında Kanada Sınır Hizmetleri Kurumu'ndan (CBSA) alınan ekli (Ek 2) bildirimde ise, 90 gün içerisinde tamamlanması öngörülen soruşturmaya ilişkin sürenin 135 güne uzatıldığı, bu çerçevede ön kararın 24 Eylül 2025 tarihine kadar verileceği belirtilmektedir.

Ekler:

1- Gerekçeli Karar (17 Sayfa)

2- Uzatma Bildirimi (1 Sayfa)

9

KANADA / KARBON VE ALAŞIMLI ÇELİK TELLER ANTİ-DAMPİNG SORUŞTURMASI HAKKINDA BİLGİ;

 

T.C. Ticaret Bakanlığından gelen yazıda, Bilindiği üzere Kanada tarafından, ülkemizin yanı sıra Çin, Çin Tayvanı, Hindistan, İtalya, Malezya, Portekiz, İspanya, Tayland ve Vietnam menşeli karbon ve alaşımlı çelik teller ("carbon and alloy steel wire") ithalatına karşı bir anti-damping soruşturması yürütülmektedir.

Konuya ilişkin olarak Ottowa Ticaret Müşavirliğimizden alınan bir yazıda; Kanada Sınır Hizmetleri Kurumu (CBSA) tarafından soruşturma açılışına ilişkin Gerekçeli Karar'ın (Ek-1) yayımlanmış olduğu iletilmiştir. Bu çerçevede, Gerekçeli Kararda tahmini damping marjının Türkiye için %19,4, Çin için %6.5, Çin Tayvanı için %6.8, Hindistan için %33.6, İtalya için %40.8, Malezya için %18.6, Portekiz için %68.0, İspanya için %50.7, Tayland için %25.4 ve Vietnam için %5.1 olduğu belirtilmektedir.

Öte yandan, Kanada Uluslararası Ticaret Mahkemesi'nden (Canadian International Trade Tribunal - CITT) alınan bildirim ile, anılan Mahkemenin yürüttüğü ön zarar incelemesi neticesinde verilen, dampingli ithalatın yerli sanayide zarar tehdidi oluşturduğuna dair makul göstergelerin mevcut olduğuna dair karara ilişkin Gerekçeli Karar (Ek-2) iletilmiştir.

Dampingin mevcudiyetine yönelik yürütülen ön soruşturma kapsamında CBSA'dan alınan ekli (Ek-3) bildirimde ise, 90 gün içerisinde tamamlanması öngörülen soruşturmaya ilişkin sürenin 135 güne uzatıldığı, bu çerçevede ön kararın 4 Eylül 2025 tarihine kadar verileceği belirtilmektedir.

Ek:

1- Gerekçeli Karar CBSA (53 sayfa)

2- Gerekçeli Karar CITT (26 sayfa)

3- Uzatma Bildirimi (1 sayfa)

10

AFGANİSTAN'IN KALİTE KONTROL LABORATUVAR MALZEMELERİ İÇİN FİYAT TEKLİFİ TALEBİ HAKKINDA BİLGİ;

 

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'den alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıya atfen, Afganistan'ın Herat, Kandahar, Nangarhar ve Belh vilayetlerinde kurulmak istenen bölgesel kalite kontrol laboratuvarları için ihtiyaç duyulan malzemelere ilişkin ülkemiz firmalarından fiyat teklifleri alınmasına yönelik Afganistan Halk Sağlığı Bakanlığı tarafından iletilen talep hakkında bilgi verildiği ifade edilmektedir.

İlave bilgi için ilgili Kabil Ticaret Müşavirliği (kabil@ticaret.gov.tr) ile temasa geçilmesinin faydalı olacağı değerlendirilmektedir.

Ek: Afganistan Halk Sağlığı Bakanlığı Talep Listesi

11

SECTİON 232 TÜREV ÜRÜNLERİ LİSTESİNE YAPILAN EKLEMELER HAKKINDA BİLGİ;

 

T.C. Ticaret Bakanlığından gelen yazıda, 10 Şubat 2025 tarihinde imzalanan Başkanlık Kararları çerçevesinde, ABD'nin Ticareti Genişletme Yasası'nın 232. Bölümü (Section 232) uyarınca uygulanan çelik ve alüminyum önlemlerinin kapsamı genişletilmiş, yeni türev ürünlerinin ilave gümrük vergilerine tabi olup olmayacağını belirlemek amacıyla bir başvuru sistemi devreye alınmıştır.

Vaşington Ticaret Müşavirliğimizden alınan bir yazıda ABD Ticaret Bakanlığı'na bağlı Sanayi ve Güvenlik Bürosu (BIS) tarafından duyurulan ve 19 Ağustos 2025 tarihli ABD Resmî Gazetesi'nde yayımlanan ekli değişiklik çerçevesinde 407 adet yeni GTİP kodu çelik ve alüminyum türev ürünleri listesine eklendiği belirtilmektedir. Buna karşılık, 60 GTİP kodu halen yürütülmekte olan diğer Section 232 veya ticaret politikası soruşturmaları göz önünde bulundurularak listeye dahil edilmemiştir. Bahse konu türev ürünlerine yönelik Section 232 önlemleri 18 Ağustos 2025 itibarıyla yürürlüğe girmiştir. Söz konusu önlemler yalnızca ilgili GTİP kodları altındaki ürünlerin çelik ve/veya alüminyum içeriği üzerinden uygulanacak olup, ürünlerin çelik/alüminyum dışında kalan içeriği için ise mütekabiliyet esaslı vergiler ve mevcut diğer ticaret önlemleri geçerliliğini koruyacaktır. Çelik ve/veya alüminyum içeriği bakımından Section 232 önlemlerine tabi kısım için mütekabiliyet esaslı vergiler uygulanmayacaktır.

Diğer taraftan, ABD Gümrük ve Sınır Muhafaza Birimi (CBP) tarafından yayımlanan uygulama rehberleri (CSMS #65936570 – çelik, CSMS #65936615 – alüminyum) ile uygulama esasları belirlenmiş ve ekte yer alan güncellenmiş GTİP listeleri kamuoyuna duyurulmuştur.

Yeni eklenen türev ürünleri için tüm ülkelere %50 oranında ilave vergi (Birleşik Krallık için %25) uygulanacaktır. ABD'de eritilen/dökülen çelik ve alüminyum kullanılarak üretilen türev ürünlerinde söz konusu ilave vergi uygulanmayacaktır. Ayrıca, Rusya Federasyonu menşeli veya Rusya'da eritilmiş/dökülmüş alüminyum hammaddesi ile üretilmiş alüminyum türevi ürünler için ise %200 oranındaki mevcut ek vergi uygulaması aynen devam edecektir.

Ek:

1- Section 232 Türev Ürünleri Listesine Yapılan Eklemeler (ABD Resmi Gazetesi)

2- Section 232 Türev Ürünleri Listesine Yapılan Eklemeler Alüminyum

3- Section 232 Türev Ürünleri Listesine Yapılan Eklemeler Çelik

12

DIŞ TİCARET TALEPLERİ HAKKINDA BİLGİ;

 

En güncel dış ticaret taleplerine Ticaret Bakanlığına ait www.ticaret.gov.tr adresli web sitesi üzerinden https://distalep.ticaret.gov.tr adresindeki Dış Talepler Bülteni başlığı altından birliğimize üye olduğunuz sicil no ve vergi numaranızla giriş yaparak ulaşabilirsiniz.

- Mezkur bültenin potansiyel ihracat imkanlarını yakalayabilmelerini teminen firma yetkilileri tarafından düzenli takip edilmesi,

 - Müşavirler tarafından sisteme girişi yapılan şirket temsilcileriyle doğrudan iletişime geçilmesi,

- Talebe ilişkin varsa diğer soruların ilgili Müşavirliğe yöneltilmesi,

- Kendilerine ulaşan üçüncü taraflara ilişkin dikkatli olunması gerekmektedir.